لطفا منتظر بمانید...

XF105 محصول پرفروش داف

یکی از مطرح‌ترین و شناخته شده ترین برنده‌ها در زمینه ماشین آلات سنگین داف تراکس ( DAF Truks) است. دفتر مرکزی این کامیون‌ساز در کشور هلند و شهر آیندهووین است. این شرکت از نظر تاریخی در سال 1928 توسط هوبرت ون دورن با نام DAF NV تأسیس شد. اما این شرکت در سال 1993 به خاطر مشکلات مالی و ورشکستگی به نام DAF مجددا راه‌اندازی و تأسیس شد.

شرکت داف که در بسیاری از کشورهای جهان دارای نمایندگی‌های فروش و خدمات پس از فروش است محصولات مختلفی را در بازار عرضه کرده است. از مدل‌های این محصولات می‌توان به سریXF اشاره کرد. DAF XF در سال 1997 معرفی و روانه بازار شد. این محصول در کشور انگلستان و هلند تولید می‌شود و از نظر کاربردی استفاده‌های بسیار زیادی دارد. نسخه XF105 نیز یکی از بهترین ماشین‌های سنگین برای حمل نقل‌های طولانی است.

در اروپا این کشنده یکی از پرفروش‌ترین مدل‌ها در میان رقبا به حساب می‌آید و به خاطر هزینه های پایین نگهداری و مصرف پایین سوخت مورد توجه رانندگان زیادی قرار گرفته است. به خاطر این دو ویژگی بارز این کشنده در سال 2007 به عنوان برترین کشنده بین المللی سال انتخاب شد. DAF XF 105 در کلاس ماشی‌های سنگین 44 تنی با رنو Magnum Man TGX  و Iveco Stralis رقابت می‌کند. این تریلر در 2 تیپ tractor و rigid با دو سه و چهار محور موجود است و سه نوع پیشرانه برای آن در نظر گرفته شده است. طراحی ظاهری این تریلر به دلیل استفاده از پنل‌های ساده و وجود نداشتن ظرافت خاص در آن خیلی شیک و زیبا نیست. حتی چراغ‌های مستطیلی نیز نتوانسته تا به زیبایی این تریلر بی‌افزاید. چراغ های مه شکن نیز به اندازه ای کوچک هستند که تقریبا تاثیری در ظاهر این خودرو ایجاد نکرده است.

در داخل کابین چنین موضوعی به چشم می‌خورد. طراحی داشبورد بسیار ساده است. در واقع می‌توان گفت که زیبایی در این تریلر فدای عملکرد آن شده است. رقبای DAF XF 105 برخلاف آن در این مدت سعی در بهبود ظاهر و زیبایی داشته‌اند. با این وجود کیفیت ساخت کابین بسیار خوب است و از استحکام خوبی نیز بر خوردار می باشد. ویژگی مثبت دیگر کابین XF 105 دربخش کنترل‌ها و دکمه‌ها است که به خوبی طراحی شده‌اند و برای دسترسی به آنها رانندگان هیچ مشکلی ندارند. صندلی راننده به صورت ارگونومیک طراحی شده و به دلیل داشتن حالت‌های تنظیم مختلف‌ راحتی و نرمی قابل توجهی دارد. همچنین آینه‌های این کشنده به خوبی فضای عقب را پوشش می‌دهند و در قیاس با دیگر کشنده‌ها نقاط کور به حداقل رسیده است. در وسط کابین یک صفحه نمایش وجود دارد که در صورت نیاز راننده می‌توانند از طریق آن وضعیت فنی ماشین را چک کند. از دیگر امکانات و نجهیزات این کشنده می‌توان به سیستم کروز کنترل سیستم هشدار دهنده ی برخورد از جلو و سیستم دوربین DAF اشاره کرد.

در عقب کابین فضای زیادی برای ذخیره و نگهداری وجود دارد که این امکان را به راننده ها می دهد که حتی یک یخچال 42 لیتری را در داخل کابین جای دهند.

DAF XF 105 به پیشرانه ی توربو 6 سیلندر 12.9 لیتری مجهز می باشد که توانایی تولید 410 460 و 510 اسب بخار را دارد و در دو تیپ یورو 4 و یورو 5 موجود است. تمامی این پیشرانه ها قادر به تولید 1844نیوتن‌متر گشتاور است. همچنین همه ی این پیشرانه ها به یک جعبه دنده ی 12 سرعته AS tronic ZF مجهز می باشند. یکی از ویژگی های اساسی این جعبه دنده در این است که امکان تعویض دنده قبل از تعویض اتوماتیک را به راننده می دهد که این ویژگی در سراشیبی ها کمک شایانی را به رانندگان می کند. همچنین این جعبه دنده برخلاف سایر جعبه دنده ها هر از گاهی نیاز به تعویض دنده توسط راننده دارد تا بتواند با بیشترین بازده کار کند و سوخت کمتری مصرف نماید.

به کمک سیستم ترمز موتور سرعت XF105 در سراشیبی‌ها کنترل می‌شود و از یک حدی به بعد اجازه ی شتاب گرفتن به آن داده نمی شود. هندلینگ این تریلر با وجود طول زیاد آن خیلی نرم و راحت است.  همچنین این تریلر به کمک فنر های بادی مجهز می باشد که یک رانندگی راحت و نرم را برای رانندگان تضمین می نماید.

دسته بندی مقالات

خودرو

موتور سیکلت

ماشین ‌آلات سنگین