لطفا منتظر بمانید...

زمان تقریبی مطالعه مقاله :6 دقيقه

شاسی بلند تمام الکتریکی آئودی E-Tron | بررسی تخصصی، مشخصات فنی، تجهیزات و قیمت

 

هرچقدر جلوتر می‌رویم، اهمیت خودروهای الکتریکی بیشتر نمایان می‌شود. سال‌ها استفاده از خودروهایی که سوخت فسیلی مصرف می‌کنند آسیب‌های جبران‌ناپذیری به سیاره ما زده و آن چه مشخص است این است که ادامه این روند منجر به بحران‌های زیست‌محیطی می‌شود که زندگی تمام بشریت را به خطر خواهد انداخت. اکثر شرکت‌های خودروسازی در حال حرکت به سمت خودروهای هیبریدی و الکتریکی هستند و آئودی یکی از شرکت‌های پیشگام در این زمینه است. در همین راستا به بررسی جدیدترین محصول تمام الکتریکی آئودی، شاسی‌بلند لوکس E-Tron مدل ۲۰۱۹ می‌پردازیم.

 

پلتفرم جدید تمام الکتریکی آئودی

آئودی E-Tron روی یک پلتفرم کاملا جدید ساخته شده است که توسط آئودی برای طراحی و تولید خودروهای الکتریکی ساخته شده است. این پلتفرم از نوعی طراحی استفاده می‌کند که اصطلاحا به آن اسکیت‌بورد (Skateboard) می‌گویند. باتری ۹۵ کیلووات ساعتی این خودرو کف خودرو بین چرخ‌ها قرار گرفته است و موتورهایی در قسمت جلو و عقب قرار دارند تا نیرو را به تمام چرخ‌ها منتقل کنند. در آئودی E-Tron توزیع وزن به صورت ۵۰-۵۰ بین قسمت‌های جلو و عقب بوده است ولی برخلاف طراحی مرسوم، محل قرارگیری موتورها کاملا یرنه نیست. موتور عقبی در نزدیکی چرخ‌ها قرار دارد ولی موتور جلویی با محور چرخ فاصله دارد. علت این طراحی استفاده از سیستم فرمان و هدایت MLB Evo است.

 

آئودی E-Tron

 

 

مشخصات فنی آئودی E-Tron و ویژگی‌های تکنیکی آن

خلاقیت آئودی در طراحی نامتقارن این خودرو در نوع خود جالب است، چرا که موتورها مشابه هم نیستند. موتور عقبی ۱۸۷ اسب بخار نیرو و ۳۱۳ نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند و موتور جلویی ۱۶۸ اسب‌بخار نیرو تولید می‌کند و گشتاور نهایی آن ۲۴۶ نیوتن‌متر است. قوی‌تر بودن موتور عقبی باعث می‌شود عملکرد آئودی E-Tron اسپرت‌تر باشد و تعادل دینامیکی آن وابسته به محور عقب باشد که تجربه رانندگی را لذت‌بخش‌تر می‌کند.

 

آئودی E-Tron

 

به گفته آئودی این خودرو در مجموع ۳۵۵ اسب بخار نیرو و ۴۱۳ نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند. یک حالت تقویت شده (Boos) وجود دارد که برای هشت ثانیه قدرت موتور را تا ۴۰۲ اسب بخار و گشتاور آن را تا ۶۶۳ نیوتن‌متر افزایش دهد تا شتاب اولیه بیشتری در اختیار راننده قرار بگیرد. با استفاده از این حالت تقویتی می‌توان ظرف ۵.۵ ثانیه از صفر تا صد کیلومتر شتاب گرفت. این مقدار با توجه به وزن  ۲.۵ تنی این خودرو بسیار خوب است. حداکثر سرعت این خودرو به صورت الکترونیکی روی ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت محدود شده است.

 

طراحی ظاهری و داخلی

در نبود موتورهای جاگیر درون‌سوز و سیستم‌های پیچیده مربوط به آن، تیم طراحی شرکت آئودی توانسته آئودی E-Tron را اسپرت و بزرگ طراحی کند. این خودرو بیشتر به آئودی Q7 نزدیک است تا آئودی Q5 و نسبت به هر دوی آن‌ها استفاده بهتری از فضا دارد. اگرچه این خودرو از آئودی Q7 ۶.۶ اینچ طول کمتری دارد، ولی محور چرخ‌های آن ۲.۶ اینچ عریض‌تر است. ارتفاع آئودی E-Tron هم از Q5 کمتر است، اما با این وجود فضای بسیار زیادی برای سرنشینان در نظر گرفته شده است.

در طراحی داخلی آئودی نسبت به Q7 و Q5 ساده‌تر عمل کرده است. در قسمت سمت راست داشبورد تقریبا هیچ چیز به جز خروجی تهویه و جعبه داشبورد وجود ندارد. خبری هم از دکمه‌های متعدد برای کنترل تجهیزات مختلف خودرو نیست. به جای آن این خودرو از سه صفحه نمایش لمسی HD برخوردار شده است. یکی برای کنترل تجهیزات خودرو، یکی برای کنترل سیستم رسانه سرگرمی و دیگری پشت فرمان برای نمایش اطلاعات خودرو. کنسول میانی چرمی محلی برای استراحت دست راننده است و به جای دنده سنتی، از یک صفحه نقره‌ای استفاده شده است که کافی است آن را با انگشت لمس کنید تا خودرو در حالت دنده‌عقب یا حرکت به جلو قرار بگیرد. کافی است آن را سه بار لمس کنید تا حالت اسپرت خودرو فعال شود و اگر دوبار انگشت خود را روی صفحه بکشید حالت Boost فعال می‌شود. با فشار یک دکمه در قسمت کناری خودرو در حالت پارک قرار می‌گیرد. ممکن است این توضیحات سردرگم‌کننده باشد، به طور خلاصه با این صفحه و فقط با حرکت انگشت می‌توان خودرو را کنترل کرد.

 

آئودی E-Tron

آئودی E-Tron

 

همچنین بخوانید:  معرفی و بررسی آئودی Q3

 

تجربه رانندگی با آئودی E-Tron

تجربه رانندگی با آئودی مثل همیشه است و شخصیت آئودی به خوبی در این خودرو حس می‌شود. تنها تفاوت آن با دیگر شاسی‌بلندهای آئودی این است که موتور الکتریکی آن تقریبا بی‌صداست و شتاب خودرو از درون کابین بسیار نرم احساس می‌شود. این تجربه خوب و آشنای رانندگی به واسطه سیستم ترمز هیدرولیکی جدید و منحصر به فرد آئودی است. ترمزگیری در این خودرو در مرحله اول توسط موتورها صورت می‌گیرد تا انرژی تولید شده را جذب کنند، اگر خودرو احساس کند نیروی ترمز بیشتری لازم است، شش پیستون را به کار می‌اندازد تا مثل خودروهای عادی با فشار روی دیسک ترمز نیروی ترمز لازم فراهم شود. این سیستم عملکرد بسیار نرمی دارد و اصلا خبری از ترمزهای سخت و تکان خوردن خودرو هنگام ترمزگیری نیست.

سیستم تعلیق این خودرو نیز ارتفاع قابل تنظیم دارد. ارتفاع این خودرو در شرایط عادی ۶.۸ اینچ بالاتر از سطح زمین است. در سرعت‌های بالاتر از ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت خودرو به صورت خودکار یک اینچ پایین‌تر می‌آید تا چسبندگی به جاده بیشتر شود و هندلینگ و فرمان‌پذیری خودرو ساده‌تر و نرم‌تر شود. اگر خودرو در حالت آف‌رود قرار بگیرد، یک اینچ بالاتر از حالت عادی می‌رود تا بتواند مسیرهای ناهموار را ساده‌تر طی کند و جلوی تکان‌های کابین گرفته شود.

 

آئودی E-Tron

 

همچنین بخوانید:  معرفی و بررسی آئودی A4

 

قیمت آئودی E-Tron و جمع‌بندی

قیمت آئودی E-Tron در آمریکا در دو تیپ پرمیوم و پلاس به ترتیب ۷۵۷۹۵ دلار و ۸۲۷۹۵ دلار است. به صورت استاندارد لاستیک‌های این خودرو ۲۰ اینچی هستند. در صورت تمایل خریداران می‌توانند از لاستیک‌های ۱۹ یا ۲۱ اینچی جایگزین استفاده کنند. آئودی E-Tron به نرمی جگوار آی پیس نیست ولی ساکت‌تر و راحت‌تر از تسلا مدل اکس است.

این خودرو هنوز به طور مستقل مورد بررسی قرار نگرفته است تا حداکثر مسافتی که با یک بار شارژ طی می‌کند مورد راستی‌آزمایی قرار بگیرد، اما آئودی اعلام کرده است که این خودرو می‌تواند با شارژ کامل ۴۰۰ کیلومتر مسافت را طی کند. در واقعیت به نظر می‌رسد این مسافت بین ۳۴۰ کیلومتر تا ۳۶۰ کیلومتر باشد که کمی از جگوار I-Pace و تسلا مدل X کمتر است.

آئودی E-Tron یکی از چهار محصول جدید تمام الکتریکی آئودی است که طی دو سال آینده معرفی خواهند شد. زیرمجموعه لوکس فولکس‌واگن قصد دارد تا سال ۲۰۲۵ در تمام مدل‌های خود یک نسخه تمام الکتریکی برای عرضه داشته باشد. گرایش به سمت الکتریکی شدن خودروها در ابتدا خیلی از علاقمندان را نگران کرده بود. آن‌ها احساس می‌کردند خودروهای الکتریکی سریع و قدرتمند نیستند و تجربه سواری مشابه نسخه‌های بنزینی و دیزلی ندارند، اما اگر نگاهی به آئودی E-Tron و خودروهای دیگر این کلاس مثل تسلا مدل X و جگوار I-Pace بیندازید متوجه خواهید شد که آینده خودروهای الکتریکی کاملا روشن و جذاب است.

 

آئودی E-Tron

 

دسته بندی مقالات

خودرو

موتور سیکلت

ماشین ‌آلات سنگین