لطفا منتظر بمانید...

زمان تقریبی مطالعه مقاله :9 دقيقه

پژو | تاریخچه کامل برند به همراه معرفی محصولات

 

پژو یک خودروساز اروپایی است که در ایران بسیار شناخته شده است. این شرکت که در حقیقت کار خود را در سال ۱۸۱۰ آغاز کرده است یکی از بزرگ‌ترین خودروسازان اروپایی است و در کنار دایملر و فولکس‌واگن همیشه برای کسب رتبه برترین خودروساز اروپایی رقابت کرده است.

زمانی که پژو در سال ۱۸۱۰ آغاز به کار کرد، تنها تولیدات محصولات فولادی در دستور کار آن‌ها بود. آن‌ها مشغول به ساخت دوچرخه، چتر، خردکننده قهوه و اره نواری بودند و مدتی طول کشید تا پا به عرصه تولید خودرو بگذارند. این که چطور یک شرکت تولید کننده خردکننده قهوه تبدیل به یک برند معتبر جهانی خودرو شد، یکی از قصه‌های جالب دنیای خودرو است.

 

سال‌های ابتدایی پژو

همانطور که گفتیم پژو کار خود را به عنوان یک شرکت تولیدکننده محصولات فولادی کوچک آغاز کرد. اولین گام آن‌ها در زمینه تولید وسایل نقلیه مربوط به زمانی می‌شود که آن‌ها در سال ۱۸۸۲ شروع به تولید دوچرخه کردند. جالب است بدانید تولید دوچرخه توسط پژو تا همین اواخر نیز ادامه داشت. آرماند پژو مالک وقت کارخانه پژو پس از ملاقاتی با گوتلیب دایملر (یکی از بنیان‌گذاران کارخانه بنز) به این نتیجه رسید که بازار خودرو بزودی تبدیل به یک بازار پررونق و پرسود تبدیل می‌شود و همین او را ترغیب کرد تا وارد عرصه تولید خودرو شود.

 

 

اولین تجربه‌ها

 

تاریخچه پژو

 

در سال ۱۸۸۹ پژو اولین خودروی خود را تولید کرد. یک وسیله نقلیه سه چرخ که با استفاده از نیروی بخار حرکت می‌کرد. پژو تنها ۴ مدل از این خودرو تولید کرد. در سال ۱۸۹۰ این شرکت تصمیم گرفت به جای موتور بخار که بزرگ و سنگین بود، از موتورهای کوچک‌تر ولی قدرتمند بنزینی استفاده کند. اولین خودروی بنزینی پژو در همین سال و تحت لیسانس شرکت دایملر تولید شد. در سال ۱۸۹۲ این شرکت تنها ۲۹ خودرو تولید کرد ولی به سرعت شروع به پیشرفت کرد. تا سال ۱۸۹۹ تولید خودرو در کارخانه پژو به ۳۰۰ دستگاه در سال افزایش پیدا کرد. جالب است بدانید پژو اولین شرکتی بود که در خودروهای بنزینی از لاستیک‌هایی از جنس پلاستیک استفاده کرد، حرکتی که بعدها به استاندارد اصلی شرکت‌‌های خودروسازی مختلف تبدیل شد. پژو یکی از پیشگامان عرصه مسابقات اتومبیل‌رانی نیز بود.

آغاز خودروسازی

اولین خودروی پژو که بدون نیاز به دایملر طراحی و عرضه شد، پژو تیپ ۱۵ بود که در سال ۱۸۹۶ عرضه شد. این اولین خودرویی بود که با طراحی خود پژو و بدون استفاده از لیسانس دایلمر ساخته شد. آرماند پژو خیلی زود کارخانه‌ای تاسیس کرد که منحصرا برای ساخت خودرو طراحی و ساخته شده بود. در آن سال ۱۲۰۰ خودرو در فرانسه فروخته شده بودند که ۳۰۰ دستگاه از آن‌ها محصول پژو بود. در سال ۱۹۰۱ پژو از مدل ببه (Bebe) رونمایی کرد. یک خودروی تک‌سیلندر با ۵ اسب‌بخار که باعث شد پژو نام خود را به عنوان یک سازنده خودرو با طراحی منحصر به فرد تثبیت کند.

جنگ جهانی اول

مثل بسیاری دیگر از خودروسازان جهان، پژو نیز با شروع جنگ جهانی اول مجبور شد تولیدات خود را متوقف کند. در طول سال‌های جنگ پژو تبدیل به یکی از بزرگ‌ترین سازنده‌های تسلیحات و وسایل نقلیه نظامی شد. آن‌ها طیف گسترده‌ای از محصولات نظامی از دوچرخه گرفته تا فشنگ و گلوله توپ تولید می‌‌کردند.

 

 

بعد از پایان جنگ جهانی اول پژو دوباره به سراغ تولید خودروهای سواری رفت و بلافاصله مجددا وارد عرصه مسابقات شد. در سال ۱۹۲۶ پژو از خودروی تیپ ۱۵۳ و در سال ۱۹۲۸ از خودروی تیپ ۱۸۳ رونمایی کرد.

 

پس از جنگ جهانی اول: معرفی پژو ۲۰۱

 

تاریخچه پژو

 

در سال ۱۹۲۹ پژو یکی از معروف‌ترین خودروهای خود، پژو ۲۰۱. این خودرو از سال ۱۹۳۱ مجهز به سیستم تعلیق مستقل چرخ‌های جلو شد و از این نظر یکی از پیشگامان عرصه خودرو بود. با شروع رکود اقتصادی، فروش پژو هم مثل بسیار کاهش یافت ولی پژو تبدیل به یکی از معدود شرکت‌های خودروسازی شد که توانست از رکود اقتصادی سال ۱۹۳۰ جان سالم به در ببرد. پژو ۲۰۱ تا سال ۱۹۳۷ تولید می‌شد و حالا در موزه پژو جایگاه بسیار ویژه‌ای دارد. این خودرو به عنوان اولین خودروی تولید انبوه پژو شناخته می‌شود.

 

‌پیش از جنگ جهانی دوم: عرضه پژو ۲۰۲ و پژو ۴۰۲

پژو ۲۰۲ جانشین پژو ۲۰۱ بود که بین سال‌های ۱۹۳۸ تا ۱۹۴۲ تولید می‌شد. برای مدت کوتاهی در سال‌های ۱۹۴۵ و ۱۹۴۶ دوباره تولید این خودرو از سر گرفته شد تا زمانی که در سال ۱۹۴۹ پژو ۲۰۳ رسما جایگزین آن شد.

عرضه رسمی پژو ۲۰۲ در سال ۱۹۳۸ صورت گرفت. سال قبل، پژو در یک نظرسنجی از بازدیدکنندگان نمایشگاه خودروی پاریس پرسیده بود که یک خودروی کوچک باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد و تلاش کرده بود تمام آن ویژگی‌های را در پژو ۲۰۲ در نظر بگیرد. همین باعث شد متخصصین خودرو و مشتریان واکنش بسیار خوبی به این خودرو داشته باشند. مدل بعدی پژو

مدت کوتاهی پس از عرضه پژو ۲۰۲، پژو ۴۰۲ نیز وارد بازار شد. تولید این خودرو در سال ۱۹۳۵ آغاز شد و حتی در زمان اشغال فرانسه توسط ارتش نازی تولید آن ادامه پیدا کرد.

 

تاریخچه پژو

 

پس از جنگ جهانی دوم

در طول جنگ جهانی دوم و پس از سال ۱۹۴۱، تولیدات پژو متوقف شد. بعد از جنگ جهانی دوم و در سال ۱۹۴۶ پژو مجددا شروع به تولید خودرو کرد. آن‌ها مجددا پژو ۲۰۲ را روی خط تولید قرار دادند، تا زمانی که در سال ۱۹۴۷ پژو ۲۰۳ معرفی شد. این خودرو مجهز به ترمزهای هیدرولیک بود. پژو ۲۰۳ رکوردهای فروش شرکت پژو را شکست و آنقدر محبوب بود که تولید آن تا سال ۱۹۶۰ ادامه پیدا کرد.

در سلا ۱۹۵۵ پژو از پژو ۴۰۳ رونمایی کرد. این خودرو با موتور ۱.۵ لیتری تا سال ۱۹۶۲ تولید می‌شد، پژو ۴۰۳ یکی از محبوب‌ترین خودروهای پژو است و زمانی که تولید آن متوقف شد، بیش از یک میلیون دستگاه از آن فروخته شده بود.

فروش محصولات پژو در بازار بزرگ امریکا از سال ۱۹۵۸ آغاز شد. در همین سال‌ها یا دقیق‌تر بگوییم سال ۱۹۶۰ پژو ۴۰۴ عرضه شد. خودرویی با عملکرد فنی فوق‌العاده که چهار سال بین سال‌های ۱۹۶۳ تا ۱۹۶۸ قهرمان رالی سافاری شرق آفریقا شد.

 

 

پژو، سیتروئن و کرایسلر اروپا

پژو در سال ۱۹۷۴ ۳۰ درصد از سهام شرکت سیتروئن را که با مشکلات مالی متعددی مواجه بود خرید و سال بعد کاملا این شرکت را خرید و در خود ادغام کرد. این اتفاق زمانی افتاد که دولت فرانسه به پژو مبالغ زیادی کمک مالی کرد تا بتواند سیتروئن را از ورشکستگی نجات دهد. پژو سیتروئن گروهی مشترک بود و به این دلیل شکل گرفته بود که هر دو شرکت بتوانند هویت مستقل خود را حفظ کنند. برای مدت کوتاهی در دهه ۷۰ میلادی پژو مالکیت شرکت مازراتی را نیز به عهده داشت ولی به دلیل سودآور نبودن این شرکت در سال ۱۹۷۵ مازراتی به گروه فیات کرایسلر فروخته شد. در سال ۱۹۷۸ پژو بخش اروپایی شرکت کرایسلر را نیز به مجموعه خود اضافه کرد و خودروهای آن‌ها را با مارک تالبوت وارد بازار می‌کرد هرچند از سال ۱۹۸۷ مارک تالبوت کنار گذاشته شد.

 

تاریخچه پژو

 

پژو ۲۰۵، کوچک ولی موفق

پژو ۲۰۵ محصول معروف بعدی پژو بود که در سال ۱۹۸۳ عرضه شد. یک خودروی بسیار کوچک که موفقیت‌های بسیاری کسب کرد. برای مدت طولانی این خودرو پرفروش‌ترین خودروی فرانسه بود و در کشورهای اروپایی مختلف از جمله انگلستان بسیار محبوب بود. این خودرو تا سال ۱۹۹۸ در برخی کشورها عرضه می‌شد ولی به طور رسمی تولید آن توسط پژو پس از معرفی پژو ۲۰۶ در سال ۱۹۹۱ متوقف شد.

 

پژو در سال‌های پس از ۲۰۰۰

 

تاریخچه پژو

 

در سال ۲۰۰۶ پژو سیتروئن اعلام کرد که کارخانه خود در انگلستان را تعطیل می‌کند. این باعث شد ۲۳۰۰ نفر به طور مستقیم و ۵۰۰۰ نفر به طور غیرمستقیم از کار بیکار شوند.

پژو در سال ۲۰۰۷ در پیش از ۷۲ درصد بازارهای خودروی جهانی حضور داشت. آن‌ها قصد داشتند با تمرکز روی چین، روسیه و آمریکای جنوبی این مقدار را به ۹۰ درصد افزایش دهند. آن‌ها همچنین با تاسیس کارخانه‌ای پس از ۱۴ سال فعالیت خود در هندوستان را نیز از سر گرفتند.

در سال ۲۰۱۳ بود که زمزمه‌هایی مبنی بر واگذاری پژو به یک شرکت چینی به گوش می‌رسید. در همان سال خانواده پژو اعلام کردند که دیگر مالک پژو نخواهند بود و سهم خود از این شرکت را به ۱۴ درصد کاهش دادند. شرکت چینی دانگ‌فنگ و دولت فرانسه هرکدام ۱۴ درصد از سهام کارخانه را گرفتند و حق تصمیم‌گیری درباره آینده پژو به طور مشترک بین این سه نهاد تقسیم شد.

پژو در سال ۲۰۱۷ بیش از ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار دستگاه خودرو تولید کرد و همچنان تحت عنوان گروه دانگ‌فنگ-سیتروئن-پژو یکی از بزرگ‌ترین خودروسازان جهان است.

 

 

پژو در ایران

اطلاعات دقیقی از تاریخچه حضور پژو در ایران موجود نیست ولی عده‌ای معتقدند پژو ۴۰۴ اولین خودروی پژو بود که وارد بازار ایران شد. آما خودرویی که با آن پژو در ایران شناخته شد، پژو ۵۰۴ بود. این خودرو که در سال ۱۹۶۸ رونمایی شده بود خیلی زود وارد بازار ایران شد و در بین اقشار خاصی محبوبیت فراوانی پیدا کرد.

پژو ۴۰۵ که یکی از موفق‌ترین سدان‌های اروپا بود در ایران نیز طرفداران بسیار زیادی پیدا کرد. پژو ۴۰۵ که در سال ۱۹۸۸ طراحی شده بود هنوز هم در ایران تولید می‌شود و فروش خوبی نیز دارد و تیپ‌های مختلفی از آن از جمله پژو ۴۰۵ GLX، پژو ۴۰۵ GL و پژو ۴۰۵ SLX از جمله این تیپ‌ها بودند. این خودرو به قدری در ایران موفق بود که یک نسخه فیس‌لیفت شده از آن نیز با نام پژو پارس یا پژو پرشیا در بازار داخلی عرضه شد.

در حال حاضر بدون شک محبوب‌ترین مدل پژو در ایران پژو ۲۰۶ است. خودرویی که در سال ۱۹۹۸ از آن رونمایی شد و هنوز هم یکی از پردرخواست‌ترین و پرفروش‌ترین خودروهای بازار است، به طوری که یک نسخه سدان و صندوق‌دار از آن نیز مدتی بعد وارد بازار داخلی شد.

در حال حاضر مدل‌های جدیدیتری از پژو مثل ۲۰۰۸ و ۵۰۴ در ایران عرضه می‌شوند اما همچنان پژو پارس، پژو 405 و پژو 206 پرطرفدارترین محصولات این شرکت هستند.

 

تاریخچه پژو

 

دسته بندی مقالات

خودرو

موتور سیکلت

ماشین ‌آلات سنگین