لطفا منتظر بمانید...

زمان تقریبی مطالعه مقاله :6 دقيقه

دانگ فنگ S30 | بررسی و معرفی محصول جدید ایران خودرو

 

دانگ‌فنگ یکی از اسم‌هایی است که به تازگی در بازار خودروی ایران مطرح شده است. ایران خودرو یکی از محصولات دانگ‌فنگ با نام دانگ‌فنگ H30 کراس را عرضه می‌کند که یک کراس‌اوور بود. حالا دانگ‌فنگ S30 هم از سوی ایران خودرو معرفی شده است که در واقع نسخه سدان و استیشن H30 است. دانگ‌فنگ S30 اولین بار در سال ۲۰۰۹ معرفی شد و حالا با تقریبا ۱۰ سال تاخیر سر از بازار ایران درآورده است.  در این مقاله به بررسی این خودرو پراخته‌ایم و قیمت دانگ فنگ S30 و ویژگی‌های مختلف آن را مرور می‌کنیم.

 

 

طراحی ظاهری دانگ فنگ S30

همانطور که گفتیم این خودرو در سال ۲۰۰۹ معرفی شده است و طراحی آن نیز قدیمی بودن آن را مشخص می‌کند. این خودرو طراحی بسیار ساده‌ای دارد و هیچ ویژگی خاصی ندارد که ظاهر آن را به یادماندنی کند. از نمای روبرو دانگ فنگ S30 کاملا م شابه دانگ فنگ H30 است. حتی خط‌های حجم‌دهی روی کاپوت هم طراحی بسیار اولیه‌ای دارند و هیچ تاثیری رو افزایش جذابیت ظاهری این خودرو ندارند. گریل خودرو کوچک است و لوگوی دانگ‌فنگ میان خطوط کرومی آن قرار گرفته است. چراغ‌های مه‌شکن هم در قسمت پایینی دیده می‌شوند که در این قسمت هم هیچ خلاقیتی به کار نرفته است. بد نیست به این اشاره کنیم که به طور کلی ظاهر این خودرو شباهت‌هایی با ساینای سایپا دارد.

در نمای جانبی هم ویژگی یا مزیت خاصی در طراحی دیده نمی‌شود. دماغه خودرو زیادی کشیده است و صندوق آن زیادی ارتفاع دارد. یک خط از کنار گلگیر جلو تا بالای گلگیر عقب دیده می‌شود که آن هم کمکی به طراحی این خودرو نکرده است. در نمای جانبی کوچک بودن لاستیک‌های خودرو آشکار می‌شوند اندازه لاستیک‌ها نسبت به بدنه بسیار کوچک است و ظاهر دانگ فنگ S30 را بی‌قواره کرده است.

کهنه بودن طراحی خودرو به خصوص در قسمت عقب توی ذوق می‌زند. یک نوار کرومی بین دو چراغ قرار دارد که با طراحی کلی خودرو همخوانی ندارد. همانطور که گفتیم ارتفاع قسمت عقب کمی زیاد است و اصلا با طراحی بقیه خودرو هماهنگی ندارد. سپر عقب درشت و زمخت است و چراغ‌ها هم طراحی بسیار قدیمی و از مد افتاده‌ای دارند.

 

دانگ فنگ S30

 

 

طراحی داخلی دانگ فنگ S30

خوشبختانه طراحی داخلی دانگ فنگ اس ۳۰ از طراحی خارجی آن بهتر و به‌روزتر است هرچند هنوز هم توانایی رقابت با محصولات استاندارد جهانی را ندارد. فضای پای مناسبی برای سرنشینان وجود دارد و طراحی داشبورد و کنسول میانی با وجود قدیمی بودن قابل پذیرش است. مثل اکثر خودروهای چینی موجود در بازار دانگ فنگ S30 هم از کیفیت بسیار پایین مواد به کار رفته در طراحی داخلی کابین رنج می‌برد که البته این تصمیم به علت اقتصادی تمام شدن قیمت نهایی خودرو توسط خودروساز اتخاذ شده است. خبری از نمایشگر بزرگ در این خودرو نیست و تنها یک نمایشگر ۶.۵ اینچی در آن به کار گرفته شده است. و تمام تجهیزات به شکل سنتی از طریق دکمه‌هایی روی قسمت میانی داشبورد کنترل می‌شوند. قسمت عقب فضای کمتری نسبت به قسمت جلو دارد اما بعید است که سرنشینان را آزرده کند.

 

دانگ فنگ S30

 

مشخصات فنی دانگ فنگ S30

دانگ‌فنگ S30 از پیشرانه‌های متفاوتی استفاده می‌کند اما نسخه‌ای که در ایران و توسط ایران خودرو تولید می‌شود، مجهز موتور معروف TU5 ایران خودرو است که در پژو پارس، پژو ۲۰۶ تیپ پنج و ۶ و رانا استفاده شده است. این موتور ۱.۶ لیتری، ۱۰۵ اسب‌بخار قدرت و ۱۴۲ نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند. این موتور چندان قوی نیست و وزن بیشتر دانگ فنگ S30 نسبت به دانگ فنگ H30 از عملکرد فنی آن می‌کاهد. گیربکس اتوماتیک ۴ سرعته که در دانگ فنگ H30 هم به کار رفته در این خودرو نیز به کار گرفته شده است. همانطور که می‌توان با دیدن آمار و ارقام صحبت کرد این خودرو قدرتمند و پرشتاب نیست و شتاب صفر تا صد کیلومتر آن بین ۱۳ تا ۱۵ ثانیه زمان خواهد برد. اگرچه ایران خودرو اعلام کرده است که شتاب این خودرو ۱۲.۵ ثانیه و مصرف سوخت آن ۷ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر است، باید به این اعداد با کمی تردید نگاه کرد و برای اطلاع دقیق و قطعی از شتاب و مصرف این خودرو باید تا زمان عرضه آن و شنیدن نظرات مالکین صبر کرد.

 

دانگ فنگ S30

 

 

تجهیزات ایمنی و امکانات رفاهی

دانگ فنگ S30 چهار کیسه هوا دارد و ترمزهای جلو دیسکی خنک‌شونده و ترمزهای عقب دیسکی ساده هستند. سیستم ترمز مجهز به ABS و EBD است. این خودرو سنسور دنده عقب، سنسور تصادف و سیستم ضد سرقت است. هشدار باز بودن کمربند راننده و قفل کودک از جمله دیگر ویژگی‌های ایمنی این خودرو هستند. از نظر قوا و استحکام بدنه هنوز هیچ منبع معتبر داخلی یا خارجی این خودرو را تست نکرده است و شرایط نامشخصی دارد، هرچند می‌توان انتظار داشت که عملکرد این خودرو مشابه دانگ فنگ H30 کراس باشد.

این خودرو مجهز به امکانات رفاهی نسبتا استانداردی نیز هست که می‌توان از میان آن‌ها به سیستم تهویه اتوماتیک، آینه‌‌های بغل دارای سیستم گرمایشی، روکش چرمی فرمان، کلیدهای کنترل سیستم صوتی و بلوتوث از روی فرمان، صفحه نمایش لمسی ۶.۵ اینچی مجهز به سیستم رهیاب و قابلیت پخش فایل‌های صوتی و تصویری، صندلی‌های عقب تاشو، سانروف برقی و فرمان تلسکوپی اشاره کرد. جای خالی کروز کنترل آن هم در یک خودرو با جعبه دنده اتوماتیک حسابی احساس می‌شود.

 

دانگ فنگ S30

 

 

قیمت دانگ فنگ S30، زمان عرضه و جمع‌بندی

ایران خودرو قصد داشت این خودرو را به شکل گسترده‌ای به عنوان تاکسی وارد بازار کند که البته این برنامه لغو شد و حالا این خودرو به عنوان یک سواری شخصی عرضه می‌شود. این سدان تاریخ گذشته و قدیمی از تقریبا یک ماه دیگر (دی ۹۷) عرضه می‌شود. قیمت دانگ S30 از سوی ایران خودرو ۱۴۱ میلیون تومان اعلام شده است. برای مقایسه باید گفت قیمت دانگ فنگ H30 کراس در کارخانه ۵۰ میلیون و در بازار تقریبا ۸۸ میلیون تومان بوده است و افزایش اینچنینی قیمت این خودرو در نسخه سدان و استیشن اصلا قابل پذیرش نیست. با این قیمت می‌توان خودروهای خیلی بهتری تهیه کرد که عمر مفید بیشتری دارند و از نظر ایمنی وضعیت مشخص و قابل قبول‌تری دارند.

 

دانگ فنگ S30

 

دسته بندی مقالات

خودرو

موتور سیکلت

ماشین ‌آلات سنگین