لطفا منتظر بمانید...

زمان تقریبی مطالعه مقاله :7 دقيقه

جیپ | تاریخچه کامل برند به همراه معرفی محصولات

 

جیپ یکی از آمریکایی‌ترین خودروهای آمریکایی است و نام آن با تاریخ ایالات متحده آمریکا گره خورده است. خیلی‌ها از جیپ به عنوان خودرویی که باعث شد جنگ جهانی به نفع متفقین تمام شود یاد می‌کنند.

اگرچه جیپ یکی از معروف‌ترین برندهای خودرو در جهان است ولی تاریخچه آن پر بوده است از فراز و نشیب‌های مختلف بوده است. تولید جیپ بارها از خودروسازی به خودروساز دیگر واگذار شده و در حال حاضر امتیاز این برند خودرو در اختیار گروه فیات کرایسلر است.

 

 

نیاز نظامی، تولید جیپ

 

تاریخچه جیپ

 

تولید جیپ به نقطه‌ای در تاریخ برمی‌گردد که ارتش آمریکا نیاز داشت جایگزینی برای اسب و موتورسیکلت برای حمل و نقل پیدا کند. کسی درست نمی‌داند چرا اسم جیپ برای این خودروسازی انتخاب شده است، بعضی‌ها معتقدند اسم این خودرو از یکی از شخصیت‌‌های کتاب مصور ملوان زبل گرفته شده است و عده‌ای دیگر معتقدند کلمه جیپ در واقع دو حرف اول کلمات General Purpose (همه منظوره) یعنی GP ( که جی‌پی خوانده می‌شود) است.

شرکتی که اولین بار خودروی جیپ را طراحی کرد، شرکت آمریکن بنتام کار (American Bantam Car) نام داشت. آن‌ها کار خود را با تولید خودروهای آستین شروع کردند. در سال ۱۹۴۰ دولت آمریکا مناقصه‌ای برای یک خودروی کوچک تمام چرخ برگزار کرد و این سرآغاز تولید جیپ شد.

آمریکن بنتام خیلی زود نسخه اولیه‌ای از جیپ را طراحی کرد که از همه نظر از استانداردهای ارتش فراتر بود. اگرچه امریکن بنتام در این مناقصه پیروز شد ولی ارتش در مورد توانایی تولید انبوع خودرو در کارخانه کوچک آمریکن بنتام تردیدهایی داشت، به همین دلیل تولید جیپ به شرکت ویلیس اورلند (Willys Overland) و بعدها به شرکت فورد واگذار شد هرچند وس از جنگ این شرکت ویلیس اورلند بود که تصمیم گرفت جیپ را برای غیرنظامیان نیز عرضه کند.

ویلیس پس از جنگ جیپ نظامی (که به آن ام‌بی MB گفته می‌شد) را تبدیل به یک خودروی غیرنظامی با نام CJ-2A کرد. CJ مخفف دو کلمه جیپ غیرنظامی (Civillian Jeep) بود. این خودرو انقدر محبوب شد که تقریبا تا چهار دهه بعد تولید آن در کارخانه ویلیس ادامه پیدا کرد. این شرکت بعدها مدل رنگلر (Wrangler) را جایگزین مدل CJ کرد. جیپ رنگلر هنوز نیز تولید می‌شود.

شرکت ویلیس ولی به این چیزها قانع نبود و خیلی زود شروع به عرضه مجموعه متنوعی از خودروهای جیپ کرد و این باعث شد که جیپ کم کم به یک برند مستقل تبدیل شود. این مدل‌ها شامل یک واگن استیشن (۱۹۴۶) یک وانت پیکاپ (۱۹۴۷) و حتی یک خودروی کانورتیبل کوچک به اسم جیپستر می‌شدند.

همانطور که جیپ امریکن بنتام را رها کرد، این برند به ویلیس هم وفادار نماند. در سال ۱۹۵۳ شرکت کایزر (Kaiser) ویلیس را خرید و مشغول تولید جیپ شد. این شرکت به تازگی و پس از جنگ جهانی دوم وارد عرصه خودروسازی شده بود. در سال ۱۹۶۳ کایزر نام ویلیس را کنار گذاشت و نام خود را به کایزر-جیپ تغییر داد. در همین سال جیپ واگونیر (Wagoneer) عرضه شد که مشابه مدل CJ بود ولی بیشتر برای مقاصد شهری طراحی شده بود. واگنویر اتاق کاملا بسته‌ای داشت و ظاهر آن شبیه به یک واگن‌استیشن بود. شاید بتوان گفت جیپ واگونیر یکی از اولین خودروهای کلاس SUV مدرن بوده است.

 

تاریخچه جیپ

 

 

دوران AMC و کرایسلر

همانطور که گفتیم جیپ برند وفاداری نبود و خود برند جیپ از سازنده آن معروف‌تر بود. در سال ۱۹۶۹ نوبت کایزر-جیپ هم به پایان رسید و این شرکت به ای‌ام‌سی (AMC) فروخته شد. برند جیپ تحت مدیریت AMC اوج گرفت و باعث شد کم کم بقیه خودروهای AMC به فراموشی سپرده شوند. وضعیت مالی AMC به تدریج بدتر و بدتر شد و حتی همکاری آن‌ها با رنو نیز نتوانست باعث نجات این شرکت شود. در سال ۱۹۸۷ شرکت کرایسلر AMC را خرید، آن‌ها به خود این شرکت علاقه‌ای نداشتند اما برند جیپ چشمشان را گرفته بود.

در دهه ۱۹۸۰ میلادی چند مدل معروف و تاثیرگذار از جیپ عرضه شدند. یکی از آن‌ها جیپ چروکی نسل XJ (Cherokee)  که در سال ۱۹۸۴ به خانواده جیپ اضافه شد. این خودرو یک SUV مدرن به تمام معنا بود و باعث شد نام جیپ در عرصه خودروهای غیرنظامی پرآوازه شود. این خودرو تا سال ۲۰۰۱ که جانشین آن جیپ لیبرتی معرفی شد تولید می‌شد.

همزمان با تلاش‌های کرایسلر برای خریدن برند جیپ، این برند متوجه شد که جیپ CJ بیش از حد قدیمی شده است و هنوز روح جنگ جهانی دوم بر آن غالب بود و جذابیتش برای مصرف‌کنندگان مدرن از دست داده بود. همین باعث شد که نسل اول جیپ رنگلر که قبلا به آن اشاره کرده بودیم وارد بازار شود. این خودرو توانایی‌ها و طراحی ظاهری جیپ CJ را حفظ کرده بود و همزمان روحی نوین و مدرن در آن دمیده بود. این تغییرات چندان به مذاق جیپ‌بازهای دوآتشه خوش نیامد اما در نهایت بازار علاقه زیادی به این خودرو نشان داد و باعث شد که جیپ رنگلر تبدیل به یکی از مطرح‌ترین مدل‌های برند جیپ شود، نسل چهارم جیپ رنگلر در سال ۲۰۱۸ عرضه شد.

 

 

فراگیر شدن خودروهای SUV، صعود و سقوط کرایسلر

خریدن جیپ یکی از هوشمندانه‌ترین تصمیمات کرایسلر در سال‌های اخیر بود چون دهه ۱۹۹۰ دهه شکوفایی خودروهای SUV بود و جیپ برای ورود به این بازار که طرفداران زیادی پیدا کرده بود کاملا آماده بود. سال ۱۹۹۲ نسل اول جیپ گرند چروکی وارد بازار شد که یک مدل لوکس تمام عیار محسوب می‌شد. موفقیت‌های جیپ تا اواخر دهه ۹۰ ادامه پیدا کرد ولی در پایان دهه ۱۹۹۰ کرایسلر با مشکلات مالی شدیدی روبرو شد.

 

تاریخچه جیپ

 

نتیجه این مشکلات ادغام شدن کرایلسر با دایلمر آگ (Daimler AG) در سال ۱۹۹۸ بود. بعد از این کرایسلر به شدت روی خودروهای شاسی‌بلند و وانت‌های نیمه‌سنگین متمرکز شد ولی این تمرکز به قیمت قربانی شدن کیفیت کلی و مصرف سوخت پایین تمام شد. اولین کراس‌اوورهای جیپ (جیپ کامپس و جیپ پتریوت) اصلا موفق نبودند و محصولاتی مثل جیپ کامندر در سال ۲۰۰۸ با رکود اقتصادی و افزایش قیمت بار اضافه‌ای روی دوش برند جیپ بودند. جیپ در همین سال‌ها نسل اول جیپ گرند چروکی اس‌آر‌تی عرضه شد، خودرویی که تلاش جیپ برای فاصله گرفتن از خودروهای پرمصرف آف‌رود و طراحی یک خودروی جاده‌ای بود.

 

 

مشکلات مالی کرایسلر بعد از جدایی از دایملر بیشتر هم شد و کرایسلر رسما اعلام ورشکستگی کرد. درست در شرایطی که به نظر می‌رسید کار کرایسلر برای همیشه تمام شده است، فیات با خریدن کرایسلر مانع از نابودی کامل آن شد و گروه معروف فیات کرایسلر شکل گرفت.  مالک جدید تصمیمات جنجال‌برانگیزی گرفت که البته بازخوردهای خوبی هم داشتند، آن‌ها جیپ چروکی را به عنوان یک کراس‌اوور وارد بازار کردند و خودروی کوچک جیپ رنگید (Renegade) را عرضه کردند. در سال ۲۰۱۷ جیپ از گرند چروکی تراک‌هاوک رونمایی کرد که یک خودروی عضلانی و بزرگ شاسی‌بلند بود.

جیپ در حال حاضر فروش خوبی دارد و از طیف گسترده‌ای از محصولات بهره می‌برد اما انگار تاریخ باز هم قرار است تکرار شود. درست است که جیپ وضعیت خوبی دارد ولی بسیاری از برندهای فیات کرایسلر تضعیف شده‌اند و فروش کمی دارند و همین باعث شده است این تردیداتی در مورد حیات طولانی‌مدت گروه بزرگ خودروسازی ایتالیایی-آمریکایی ایجاد کرده است.

جیپ از آزمون بزرگی به نام جنگ جهانی دوم سربلند بیرون آمده است و در طول سالیان مختلف نشان داده است حتی می‌تواند از مالکین خود موفق‌تر باشد. خودروهای جیپ جان‌سخت و جذاب هستند و همین در مورد خود این شرکت نیز صادق است، مهم نیست این برند با چه چالشی مواجه می‌شود: می‌توان مطمئن بود که حتی اگر سازنده آن از بین برود، جیپ همچنان پابرجا خواهد ماند.

 

تاریخچه جیپ

تاریخچه جیپ

 

دسته بندی مقالات

خودرو

موتور سیکلت

ماشین ‌آلات سنگین