1397/09/14 18:30:0 تیم تحریریه رکاب زمان تقریبی مطالعه مقاله :6 دقيقه
به عقیده بسیاری از متخصصین خودرو، BMW سری ۵ مدل ۲۰۱۷ یکی از بهترین مدلهای BMW در سری ۵ و حتی یکی از بهترینهایی است که بی ام و تابحال تولید کرده است. این خودرو که فناوری خود را از بی ام و سری ۷ به ارث برده و عملکردش را مدیون سالها تجربه بی ام و است، یکی از بهترین سدانهای لوکس جهان محسوب میشود. در این مقاله به مشخصات فنی و ویژگیهای این خودرو میپردازیم و قیمت BMW 530i را در بازار ایران بررسی میکنیم.
همچنین بخوانید: تاریخچه کامل شرکت بی ام و (BMW)
اگرچه تصمیم درباره طراحی ظاهری خودرو سلیقهای است و هر فردی نگاه و سلیقه خودش را دارد، بی ام و سری ۵ یا همان بی ام و 530i از نظر طراحی ضعفهایی دارد. البته منظور ما این نیست که این خودرو طراحی خوبی ندارد، هرکس با یک نگاه به این خودرو متوجه اختلاف سطح طراحی آن با دیگر خودروهای بازار میشود اما میان خودروهای BMW، مدل 530i ضعفهایی در طراحی دارد.
طراحی ظاهری قسمتهای عقب و جانبی آن خوب است ولی نمای روبرو آنطور که باید دلچسب نیست. شیب کاپوت به خصوص در قسمت انتهایی که به جلوپنجره ختم میشود ناگهان زیاد میشود و دماغه خودرو زیادی کشیده به نظر میرسد. گریل کوچک و چراغهای باریک آن در حق این خودرو بیانصافی میکنند چون اجازه نمیدهند ظاهر ماشین قدرتمند و اسپرت به نظر برسد و رقبایی مثل مرسدس بنز کلاس ای یا آئودی A6 طراحی اسپرتتر و بهتری دارند. ولی در مجموع طراحان BMW کار خود را به نحو احسن انجام دادهاند و خودروی شیکی طراحی کردهاند که لایق است به آن لوکس بگوییم.
مهمتر از طراحی ظاهری، قلب تپنده خودرو است که زیر کاپوت پنهان شده است. در بی ام و 530i از یک موتور ۲.۰ لیتری توربوشارژ استفاده شده است که کمی کوچکتر از موتورهای رایج در خودروهای سدان است، اما عملکرد فوقالعادهای دارد. این موتور میتواند ۲۴۸ اسب بخار نیرو و ۳۵۰ نیوتنمتر گشتاور تولید کند که با توجه به وزن و ابعاد این خودرو گزینه مناسبی محسوب میشود. نیروی تولید شده در بی ام و 530i توسط یک جعبه دنده اتوماتیک استپترونیک هشت سرعته به چرخهای عقب منتقل میشود اما در صورت تمایل خریداران میتوانند نسخه تمام چرخ آن که مجهز به سیستم xDrive شرکت BMW است را نیز انتخاب کنند.
قدرت موتور این خودرو مثال زدنی است و شتاب این خودرو به جذابیت آن میافزاید. بی ام و 530i تنها ظرف ۶.۲ ثانیه از صفر تا صد کیلومتر شتاب میگیرد. جعبه دنده و سیستم انتقال قدرت عملکرد نرم و روانی دارد و به خوبی با موتور هماهنگ است. بهترین عملکرد این خودرو در اتوبانها و بزرگراهها است، جایی که موتور این خودرو میتواند خودنمایی کند و سیستم تعلیق آن عملکرد نرم خود را به نمایش میگذارد. البته در مسیرهای پر پیچ و خم شهری هم عملکرد این خودرو بسیار خوب است. فرمان خودرو نرم است و سرعت پاسخگویی بالایی دارد که راننده را دچار دردسر نمیکند و عملکرد سیستم تعلیق در مسیرهای ناهموار بعضی خیابانها بسیار خوب است و سرنشینان کمترین تکان را تجربه میکنند.
کم مصرف بودن خودرو این روزها اهمیت زیادی پیدا کرده است و BMW خودروی بی ام و 530i را به انواع تجهیزات کاهش مصرف سوخت مجهز کرده است. مصرف این خودرو به صورت ترکیبی حدود ۱۰ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر است که البته خودروهای جدیدتر مصرف بسیار کمتری نسبت به آن دارند.
همچنین بخوانید: معرفی اولین شاسیبلند هفت سرنشین بی ام و، BMW X7
تجهیزات و امکانات الکترونیکی بزرگترین به روز رسانی این نسل از بی ام و سری ۵ است. این خودرو تقریبا به تمام تجهیزات سری ۷ بی ام و مجهز است: سیستم iDrive جدید، فناوریهای ایمنی جدید، هدآپ دیسپلی جدید و امکان کنترل خودرو تنها با حرکت دست.
سیستم رسانه سرگرمی iDrive در این خودرو نسخه ۶.۰ آن است که در BMW سری ۷ هم به کار گرفته شده است. این سیستم از نظر ظاهری طراحی خیلی خوبی دارد و تمام اطلاعات خودرو و امکانات ممکن را نمایش میدهد. البته این سیستم پیشرفته بدون عیب و ایراد نیست و منتقدان بسیاری به دشواری کار آن با آن اشاره کردهاند. خیلی از خریداران برای مسلط شدن روی این سیستم نیاز به زمان نسبتا طولانی دارند. این سیستم شامل یک صفحه لمسی ۱۰.۲ اینچی است که میتوان آن را از طریق لمس کردن صفحه یا دستگیره مخصوص iDrive کنترل کرد. این سیستم را میتوان از طریق حرکت دادن دست کنترل کرد اما دقت آن در این زمینه زیاد بالا نیست و راحتتر است که از طریق صفحه نمایش و دستگیره مخصوص آن را کنترل کرد. در صورت تمایل آپشن استفاده از اپل کارپلی هم موجود است ولی خبری از اندروید اتو نیست.
بی ام و 530i مجهز به یک سیستم هدآپ دیسپلی تمام رنگی نیز هست. این سیستم سرعت و اطلاعات ایمنی و مسیریابی را نمایش میدهد که باعث میشود راننده بدون حواسپرتی کاملا روی جاده و مسیر پیش رو متمرکز شود.
همچنین بخوانید: بررسی کامل و تخصصی بی ام و 320i
سری پنج بی ام و مجهز به دوربینهای متعددی در قسمتهای جلو، عقب و بغل خودرو است که تصویر سه بعدی از محیط اطراف خودرو در اختیار راننده میگذارند. با وجود این دوربینها و مجموعهای از سنسورها پارک کردن این خودرو مثل آب خوردن است. یک سیستم نیمه خودران پارک کمکی هم وجود دارد که البته کار با آن کمی سخت است.
یک سیستم ترمز خودکار اورژانسی در صورت مواجهه با مانع هم در این خودرو وجود دارد که باعث افزایش ایمنی بی ام و 530i به خصوص در مسیرهای شهری میشود. امکانات دیگری از جمله نگه داشتن خودرو بین خطوط، نظارت بر نقاط کور، سیستم نظارت بر هوشیاری راننده و کروز کنترل قابل تنظیم از جمله دیگر سیستمهای ایمنی این خودرو هستند.
این نسل از بی ام و ۵۳۰ از هر نظر نسبت به نسلهای قبلی پیشرفت داشته است جذابتر است و عملکرد بهتر و کارآمدی بیشتری دارد و تجربه سواری با آن در کابین شیک و راحتش بسیار دلچسب است. اما هنوز برخی از ایرادات بی ام و سری ۵ برطرف نشده است. به عنوان مثال سیستم iDrive هنوز برای آنهایی که قبلا BMW نداشتهاند گیجکننده است و خبری از فناوری اندروید اتو نیست.
یکی دیگر از مشکلات این خودرو قیمت بالای آپشنهای آن است. البته این وضعیت برای بی ام و تبدیل به نوعی عادت شده است، آنها مدتهاست که قیمت زیادی برای آپشنهای خودروهای خود تعیین میکنند و تقریبا همه چیز جزو آپشنهای اختیاری است و خودرو به صورت پایه بسیاری از فناوریها و امکانات را ندارد.
با این وجود باز هم بی ام و 530i یکی از بهترین خودروها در کلاس سدانهای لوکس سایز متوسط است و از نظر کیفیت ساخت و تجربه رانندگی کمتر خودرویی توان رقابت با آن را دارد.
خودرو
موتور سیکلت
ماشین آلات سنگین