لطفا منتظر بمانید...

زمان تقریبی مطالعه مقاله :5 دقيقه

شاسی بلند تمام الکتریکی ریویان R1S | بررسی تخصصی، مشخصات فنی، تجهیزات و قیمت

 

شرکت استارتاپی ریویان (Rivian) حدود نه سال است که شروع به کار کرده اما در این مدت مشغول تحقیق و توسعه بوده است. آن‌ها اولین محصول خود را اخیرا در نمایشگاه لس‌آنجلس ۲۰۱۸ به نمایش درآوردند که یک وانت پیکاپ کاملا الکتریکی به نام ریویان R1T بود. در کنار این محصول خودروی فوق‌العاده دیگری به نام ریویان R1S نیز معرفی شد که یک شاسی‌بلند الکتریکی است که در سال ۲۰۲۰ عرضه خواهد شد. در این مقاله به بررسی این شاسی‌بلند مدرن و پیشرفته می‌رویم و ویژگی‌های مختلف آن را بررسی می‌کنیم.

ریویان R1S ظاهری آینده‌نگرانه دارد و به نوعی شبیه به فرزند لندروور و جیپ است. پیش‌فروش این خودرو هم اکنون آغاز شده است و خودروها اواخر سال ۲۰۲۰ تحویل مشتریان خواهند شد. قیمت ریویان R1S از ۷۲۵۰۰ دلار آغاز می‌شود. اما این خودرو از یک خودروساز گمنام چه ویژگی دارد که قیمتی برابر با شاسی‌بلندهای لوکس برندهای معتبر دارد؟

 

معرفی وانت پیکاپ تمام الکتریکی R1T

 

مدل‌های مختلف ریویان R1S

علی‌رغم تفاوت‌های ظاهری که ریویان R1S با وانت پیکاپ الکتریکی R1T دارد، بقیه قسمت‌های آن شباهت‌ زیادی به وانت پیکاپ R1T دارد. این شاسی‌بلند تمام الکتریکی که هفت سرنشینه است با سه مدل باتری مختلف عرضه خواهد شد. یک مدل به باتری ۱۰۵ کیلووات ساعت مجهز است و می‌تواند با یک بار شارژ ۳۸۶ کیلومتر مسافت را طی کند. مدل بعدی مجهز به باتری ۱۳۵ کیلووات ساعت است و می‌تواند تقریبا ۵۰۰ کیلومتر مسافت را با یک بار شارژ طی کند و برترین مدل آن باتری ۱۸۰ کیلووت ساعتی دارد که می‌تواند بیش از ۶۶۰ کیلومتر را با یک بار شارژ طی کند. برای مقایسه باید گفت دو مدل مختلف از تسلا مدل اس می‌تواند ۳۳۵ کیلومتر و ۴۲۶ کیلومتر مسافت را با یکبار شارژ طی کند، می‌بینیم که ریویان توانسته به خوبی از دانش فنی مهندسین خود برای ساخت خودرویی استفاده کند که می‌تواند با شرکت جا افتاده‌ی تسلا رقابت کند. شاید دلیل این برتری در مهندسی به این علت باشد که شرکت ریویان توسط فارغ‌التحصیلان دانشگاه MIT آمریکا تاسیس شده است و اکثر کارمندان آن مهندسین تحصیل کرده در MIT هستند.

 

Rivian R1S

 

 

مشخصات فنی و موتور ریویان R1S

موتور تمام الکتریکی ریویان انگار برای این طراحی شده است که خیال همه را از بابت قدرت موتورهای الکتریکی راحت کند. این خودرو در مدل پایه می‌تواند در ۴.۹ ثانیه از صفر تا صد کیلومتر شتاب بگیرد و دو مدل ۱۳۵ کیلووات ساعت ۱۸۰ کیلووات ساعت آن می‌توانند تنها ظرف ۳ ثانیه به شتاب صد کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند. این خودرو از مهندسی چهار موتوره استفاده می‌کند، یعنی هر چرخ یک موتور مجزا دارد تا قدرت به شکل کاملا دقیقی میان چرخ‌ها تقسیم شود. مدل پایه این خودرو ۴۰۰ اسب بخار نیرو تولید کند و دو مدل ۱۳۵ کیلووات ساعت و ۱۸۰ کیلووات ساعت آن می‌توانند به ترتیب ۷۵۰ و ۷۰۰ اسب‌بخار نیرو تولید کنند، آماری که هنوز برخی از بزرگ‌ترین سازنده‌های شاسی‌بلندهای فول‌سایز و بزرگ نتوانسته‌اند به آن دست پیدا کنند.

 

طراحی ریویان R1S

در زمینه طراحی داخلی مهندسان و طراحان ریویان به سراغ سبک طراحی مینیمال و ساده رفته‌اند و تقریبا هیچ دکمه یا دستگیره‌ای در خودرو مشاهده نمی‌شود. استفاده از چوب در کنار مواد با کیفیت در قسمت‌‌های داخلی خودرو جلوه بسیار لوکسی به داخل کابین این خودرو بخشیده است. حتی خبری از دسته دنده در این خودرو نیست و عملا فرمان تنها بخشی از آن است که با خودروهای سنتی‌تر مشترک است.

 

Rivian R1S

 

تمام تجهیزات و امکانات این خودرو از طریق یک نمایشگر بسیار بزرگ ۱۵.۶ اینچی که در قسمت میانی داشبورد قرار دارد کنترل می‌شوند. پشت فرمان یک نمایشگر ۱۲.۳ اینچی قرار گرفته که اطلاعات خودرو و نقشه مسیریابی را در اختیار راننده می‌گذارد. یک صفحه نمایشگر ۶.۸ اینچی هم در قسمت پشتی کنسول میانی قرار دارد که در اختیار سرنشینان عقب است. ریویان گفته این خودرو سنسورهایی دارد که باعث می‌شوند خودرو حالت خودران داشته باشد اما جزییات این سیستم هنوز اطلاع‌رسانی نشده است.

فضای داخلی این خودرو بسیار جادار است و حتی سرنشینان عقب می‌توانند در آن احساس راحتی داشته باشند، هرچند مثل اکثر خودروهای هفت نفره ردیف سوم فضای خیلی کمتری برای پای سرنشینان دارند. صندوق این خودرو هم از حد انتظار کوچک‌تر است و فقط ۳۳۰ لیتر جا دارد، هرچند می‌توان با تا کردن صندلی‌های ردیف سوم این فضا را تا حدود زیادی افزایش داد.

 

Rivian R1S

 

 

جمع‌بندی

نسخه وانت پیکپ R1T به دلیل این که تنها روی عملکرد و کاربردی بودن مانور داده مسیر راحت‌تری در پیش دارد، ااما نسخه شاسی‌بلند ریویان R1S باید با رقیبان سرسختی مثل تسلا مدل اکس و نسل بعدی شاسی‌بلند تسلا یعنی مدل وای (Y)، جگوار I-Pace و آئودی e-tron رقابت کند. مرسدس بنز هم قصد دارد در سال ۲۰۲۰ یعنی همان سالی که ریویان R1S عرضه می‌شود خودروی تمام الکتریکی خود با نام مرسدس بنز EQC را عرضه کند و چند شرکت چینی هم هستند که شاسی‌بلندهای تمام الکتریکی در دست طراحی و ساخت دارند.

البته این به معنای آن نیست که R1S در بازار شکست خواهد خورد، خصوصا وقتی که شرایط بازار به گونه‌ای است که خودروهای کراس‌اوور و شاسی‌بلند به شکل انفجاری محبوب شده‌اند و باید دید این خودرو چقدر می‌تواند مخاطبان این نوع خودروها را جذب کند.

 

دسته بندی مقالات

خودرو

موتور سیکلت

ماشین ‌آلات سنگین