لطفا منتظر بمانید...

زمان تقریبی مطالعه مقاله :11 دقيقه

جیپ رانگلر | بهترین شاسی بلند سال 2019

 

موتورترند یکی از معتبرترین مجلات و رسانه‌های خودرویی جهان است. آن‌ها هر ساله با نزدیک شدن به پایان سال، بهترین خودروها را انتخاب می‌کنند: بهترین خودرو، بهترین شاسی‌بلند و بهترین وانت. در این مقاله به ترجمه بخش‌هایی از مقاله موتورترند در مورد بهترین شاسی بلند سال پرداخته‌ایم جیپ رانگلر. خودرویی حیرت‌انگیز که بدون مصالحه و تن دادن به تغییرات بنیادی، کیفیت سنتی جیپ را برای راننده‌هایی مدرن فراهم می‌کند. جیپ رانگلر اولین بار در سال ۱۹۸۶ عرضه شد و حالا پس از سی و دو سال، شاهد موفقیت نسل چهارم آن هستیم. موتورترند برای انتخاب بهترین خودروی سال، شش معیار دارد: ایمنی، بهینگی، ارزش خرید، پیشرفت در طراحی و کیفیت مهندسی.

 

 

نگاهی به جیپ رانگلر

 

جیپ رانگلر

 

پشت گریل و جلوپنجره سنتی جیپ، با تکامل یک طراحی هفتاد ساله مواجه می‌شویم. خودرویی که روح آدم را به وجد می‌آورد و به او احساس آزادی می‌دهد. خودرویی پیشرو که هیچکس انتظار نداشت در قرن بیست و یکم چنین عملکردی داشته باشد. جیپ رانلگر چیزی است که بقیه کراس‌اوورها دوست دارند باشند.

به ندرت پیش می‌آید که گذشته و آینده این چنین در کنار هم قرار بگیرند. رانگلر که با نهایت دقت دوباره مهندسی و طراحی شده تا راه خودش را به سمت مدرن شدن پیدا کند، خودرویی که حاضر نشده قابلیت‌ از کوه بالا رفتن خود را قربانی نرمی و راحتی کراس‌‌اوورها کند. حتی آن‌هایی که به دنبال استفاده روزمره و عادی از خودرو هستند از به‌روزرسانی‌های مربوط به تردد در مسیرهای آسفالت و شهری راضی خواهند شد و آف‌رودبازها قابلیت آن در مسیرهای آف‌رود را تحسین خواهند کرد. مهم نیست از آن چه استفاده‌ای می‌کنید، این جیپ کارش را به خوبی انجام خواهد داد.

جیپ رانگلر مدل‌های بسیار متنوعی برای نیازهای مختلف دارد. برای آن‌هایی که به دنبال یادآوری گذشته تاریخی جیپ رانگلر هستند، یک مدذل دو در با موتور V-6 و دنده دستی با قیمت تقریبا ۳۰ هزار دلار در دسترس است. مدل آنلیمیتد با داشتن چهار در می‌تواند پذیرای سرنشینان بیشتری باشد. یکی از بهترین گزینه‌ها نسخه هیبریدی توربو است که مصرف سوخت شهری را ۳۸ درصد نسبت به نسل قبل کاهش می‌دهد.

یکی از منتقدین موتورترند درباره جیپ رانگلر می‌گوید: رانگلر یک بازسازی فکر شده و دقیق از یک خودروی اصیل آمریکایی است. تمام تمرکز تیم سازنده، تا آخرین پیچ و مهره روی بهبود عملکردهای مختلف آن بوده است.

 

جیپ رانگلر

 

پیشرفت در طراحی جیپ رانگلر

به‌روزرسانی کردن طراحی ظاهری خودرویی که تبدیل به یک نماد شده است کار دشواری است. اگر زیادی تغییر کند یا تغییرات کمی داشته باشد، منتقدین ناراضی خواهند شد، اما جیپ در این کار کاملا موفق بوده است. جیپ در طراحی به دنبال تغییرات کوچک ولی معنادار بوده است. نشان جیپ از جلوپنجره به گلگیر کناری منتقل شده است و چراغ‌های گرد همیشگی جیپ دقیقا در لبه‌های گریل قرار گرفته‌اند. چراغ‌های راهنما روی گلگیرها قرار گرفته‌اند و چراغ‌های عقبی مربعی هم به روز رسانی شده‌اند. جیپ رانگلر از آن کراس‌اوورهایی نیست که باید مدام فیس‌لیفت شود تا همچنان برای مخاطبین جذاب باشد. رانگلر با آغوش باز استایل و طراحی کلاسیک خود را در آغوش می‌کشد، رویاپردازانی که می‌خواهند به یاد داشته باشند شاسی‌بلند چه معنایی داشته است جذب این خودرو می‌شوند.

سقف پارچه‌ای و پنجره‌های کناری پلاستیکی هنوز هم موجودند و به راحتی نصب یا باز می‌شوند. مشتریانی که علاقه داشته باشند می‌توانند سقف سختی به جای سقف پارچه‌ای انتخاب کنند. تنوع رنگ، هفت مدل لاستیک مختلف و چند نسخه ویژه به رانلگر اجازه می‌دهد دقیقا مطابق سلیقه شما شخصی‌سازی شود. انواع مختلفی از لوازم جانبی و به‌روز‌رسانی‌ها هم به صورت اختیاری در دسترس علاقمندان است.

 

 

 

طراحی جیپ رانگلر از جهات مختلفی پیشرفت داشته است تا تجربه سواری با این خودرو دلنشین‌تر شود. کافی است سقف Sky One-Touch خودرو را جمع کنید تا از رانندگی زیر نور شب لذت ببرید، البته این آپشن گران‌قیمت است اما ارزشش را دارد. یکی از سردبیران موتور ترند می‌گوید: این سقف ایمنی سقف سخت را با راحتی و تجربه هوای آزاد سقف پارچه‌ای ترکیب می‌کند. از نظر این منتقد خودرو این انقلابی برای برند جیپ محسوب می‌شود.

علی‌رغم طراحی داخلی صنعتی، جیپ رانگلر در بسیاری از جزئیات از کراس‌اوورهای گران‌قیمت بازار بهتر عمل کرده است. مواد نرمو با کیفیت به کار رفته در طراحی داخلی این خودرو با رقبای لوکس برابری می‌کند. مثل اکثر خودروهای جدید فیات کرایسلر، کنترل سیستم صوتی پشت فرمان قرار گرفته است. وقتی با این خودرو با طراحی خلاقانه آن سواری می‌کنید از خود می‌پرسید چرا خودروسازان بیشتری از این سبک طراحی استفاده نمی‌کنند. پشتی‌های سر قسمت عقب خودرو جمع می‌شوند تا دید راننده بازتر شود.

 

جیپ رانگلر

 

سیستم چندرسانه‌ای Uconnect که مجهز به صفحه نمایش لمسی ۷ یا ۸.۴ اینچی (بسته به انتخاب خریدار) است از اپل‌ کارپلی و اندروید اتو پشتیبانی می‌کند و استفاده از آن بسیار راحت است. متخصص فناوری خودروی موتورترند می‌گوید: کنترل سیستم را می‌توان در چند ثانیه یاد گرفت و سرعت پاسخگویی سیستم به فرامین بالاست.

ویژگی‌هایی مثل کنترل گردش هوا از طریق نمایشگر لمسی به این خودرو شخصیت می‌بخشند. کافی است درهای خودرو را از لولا باز کنید تا متوجه شوید جیپ رانگلر چقدر نسبت به خودروی بزرگ شاسی‌بلند همسایه خاص‌تر است. ارتفاع صندلی‌ها دید خیلی خوبی به راننده می‌دهد تا راحت‌تر متوجه موانع در مسیرهای آف‌رود شود و یا در ترافیک بزرگراه دید خوبی نسبت به مسیر پیش رو داشته باشد. یکی دیگر از موفقیت‌های جیپ رانگلر کیفیت چفت و بست طراحی داخلی آن است. کیفیت ساخت جیپ رانگلر از همیشه بالاتر است.

 

جیپ رانگلر

 

کیفیت مهندسی جیپ رانگلر

گریل جیپ تبدیل به یک نماد شده است، اما می‌تواند حواس‌ها را از آن‌چه زیر کاپوت قرار دارد پرت کند. کلمه اسپرت در عبارت خودروی شاسی بلند اسپرت اینجا به معنی عملکرد خوب در جاده‌ها یا مسیرهای مسابقات نیست. در جیپ رانگلر اسپرت یعنی فراتر از جاده‌های آسفالت. قابلیت‌های آف‌رود بخش اصلی دی‌ان‌ای این خودرو هستند. خودرویی که برای مصارف نظامی طراحی شده بود و رانگلر ۲۰۱۹ تمام این ژن‌ها را از پدران خود به ارث برده است.

جیپ توانایی رانگلر برای تردد در هر مسیری را بهبود بخشیده. در مدل روبیکان، سیستم تعلیق بهبود یافته است. مدل صحرا تمام چرخ است و برای عبور از تقریبا هر مسیری مناسب است. مدل روبیکان همچنین مجهز به دیفرانسیل‌هایی است که به صورت خودکار قفل می‌شوند و ستون‌های ضدچپ‌کردن خودرو هم به صورت یک آپشن در دسترس خریداران است.

مدل هیبریدی مجهز به موتور ۲.۰ لیتری توربوی چهار سیلندر را نباید دست کم گرفت. این موتور ۲۷۰ اسب بخار نیرو تولید می‌کند و ۴۰۰ نیوتن‌متر گشتاور در اختیار راننده می‌گذارد. این موتور به یک جعبه دنده اتوماتیک هشت سرعته مجهز است و از سیستمی استفاده می‌کند که روشن و خاموش شدن و همچنین ترمزگیری را سریع‌تر و عملکرد آن‌ها را تسهیل می‌کند.

اگر علاقه‌ای به موتورهای چهار سیلندر ندارید، می‌توانند مدلی را انتخاب کنند که مجهز به یک موتور V-6 با ۳.۶ لیتر حجم است و می‌تواند ۲۸۵ اسب بخار نیرو و ۴۷ نیوتن‌متر گشتاور بیشتری تولید کند. منتقدین موتورترند به این نکته اشاره دارند که بهتر است به جای استفاده از جعبه دنده شش سرعته دستی، از جعبه دنده هشت سرعته اتوماتیک استفاده شود چرا که نسخه شش سرعته دستی گشتاور کافی به چرخ‌ها منتقل نمی‌کند.

 

جیپ رانگلر

 

 

عملکرد جیپ رانگلر

کسی از خودرویی مثل هوندا CR-V (که سال گذشته بهترین شاسی‌بلند سال از نظر موتورترند بود) انتظار ندارد که از تپه‌هایی با شیب تند بالا برود. منطقا کسی هم نباید از جیپ رانگلر انتظار داشته باشد سواری خیلی نرم و هندلینگ خوب داشته باشد اما برای خودرویی که برای مسیرهای آف‌رود طراحی شده است، قابلیت‌های جیپ رانگلر برای مصارف روزمره اصلا بد نیستند.

بازنگری در سیستم تعلیق باعث شده است مدل‌های صحرا و روبیکان تجربه سواری راحت‌تری نسبت به نسل قبل فراهم می‌کند. فرمان الکتروهیدرولیک هم دقت بیشتری دارد اما جیپ رانگلر وانمود نمی‌کند که یک خودروی اسپرت است. جیپ رانگلر عمدا سرعت کمتری دارد تا بتوانید از محیط اطراف بیشتر لذت ببرید.

عملکرد خوب در مسیرهای آف‌رود بخش اصلی از این خودرو است و افزایش محور چرخ‌ها باعث شده است فضای بیشتری در اختیار سرنشینان عقب قرار بگیرد. برای آن‌هایی که می‌خواهند با خودروی خود خودنمایی کنند، جیپ انواع مختلفی از امکانات شخصی‌سازی در نظر گرفته است.

 

جیپ رانگلر

 

بهینگی سوخت در جیپ رانگلر

موتور ۲.۰ لیتری eTorque یک به‌روزرسانی چشمگیر است، اما حتی موتور ۳.۶ لیتری V-6 هم در زمینه مصرف سوخت و بهینگی بهبود زیادی یافته است. در طراحی درها، کاپوت و فریم جلوپنجره از آلومینیوم سبک استفاده شده است که وزن خودرو را پایین‌تر می‌آورد. موتور V-6 در مسیرهای شهری تقریبا یک لیتر کاهش پیدا کرده و در جاده‌ها مصرف سوخت آن ۱.۳ لیتر کمتر شده است. مصرف سوخت مدل پایه روبیکان در سیکل ترکیبی ۸.۲ لیتر است و  مدل صحرا ۱۰.۶ لیتر سوخت مصرف می‌کند.

 

ایمنی جیپ رانگلر

بهترین راه ایمن ماندن هنگام رانندگی این است که سعی کنید اصلا تصادف نکنید. ممکن است مسخره به نظر برسد اما قابلیت مانور جیپ رانگلر آنقدر بالاست که می‌توان اطمینان داشت که از موقعیت‌های خیلی سخت هم سربلند بیرون می آید. فریم بدنه این جیپ با فولاد تقویت شده و همه مدل‌ها ایربگ‌های روبرو و جانبی دارند. امکان مشاهده نقاط کور، هشدار مانع در قسمت پشت خودرو و چراغ‌های LED همه باعث افزایش ایمنی این خودرو می‌شوند. جیپ رانگلر همچنین به سیستمی مجهز است که حتی اگر راننده در شرایط سخت نتواند پدال ترمز را تا انتها فشار دهد، حداکثر نیروی ترمز را به صورت خودکار به چرخ‌ها وارد می‌کند. جیپ رانگلر ۲۰۱۹ به سیستم تشخیص مانع در جلوی خودرو هم مجهز است. ایمنی این خودرو در مسیرهای آف‌رود هم بالاست. سیستم ترمز ABS مجهز به سامانه تشخیص مسیرهای ناهموار است که تعملکرد ترمز در مسیرهای آف‌رود و ناهموار را بهبود می‌بخشد. البته واضح است که بدنه جیپ رانگلر به خوبی یک کراس‌اوور با بدنه یکپارچه ایمن نیست، اما باز هم این خودرو یکی از امن‌ترین خودروهای آف‌رود جهان است.

 

همچنین بخوانید:  بررسی تخصصی BMW X4

 

ارزش خرید جیپ رانگلر

جیپ خودرویی نیست که همه به آن علاقه داشته باشند. رانگلر در مسیرهای سنگی، ماسه‌ای یا برفی از خودروهای خیلی گران‌تر در این کلاس عملکرد بهتری دارد. یک رانگلر با سقف پارچه‌ای و دو در و ۲۸۵ اسب بخار تقریبا ۳۰ هزار دلار قیمت دارد هرچند که قیمت آن با انتخاب آپشن‌های مختلف و دنده اتوماتیک می‌تواند به ۵۰ هزار دلار هم برسد.  در مقایسه با رانگلر هیچ خودروی دیگری در این کلاس به این خوبی کاربردی بودن، بهینه بودن، فناوری‌های چند رسانه‌ای و جذابیت کلی را در کنار هم ندارد.

 

جیپ رانگلر

 

معایب جیپ رانگلر

همانطور که گفتیم جیپ رانگلر خودرویی نیست که همه آن با بپسندند و علی‌رغم همه ویژگی‌های مثبتش، نقاط ضعف و معایبی هم دارد. صندلی‌های ردیف دوم کمی فضای کمی دارند و ورود و خروج به خصوص برای افرادی که قد بلندی دارند دشوار است. اگرچه صدای چرخ‌ها و باد بسیار کمتر شده، اما همچنان می‌تواند آزار دهنده باشد. کلاچ نسخه‌های دنده دستی کمی سفت است و به خصوص در ترافیک که نیاز به ترمز زیادی دارد می‌تواند خسته‌کننده باشد. عملکرد جیپ رانگلر در مسیرهای شهری نسبت به کراس‌اوورهایی که بر اساس خودروهای سواری طراحی شده‌اند ضعیف است.

 

جمع‌بندی

اگر به دنبال یک خودروی آف‌رود می‌گردید یا دوست دارید آخر هفته‌ها در طبیعت گشت و گزارش کنید، هیچ خودرویی بهتر از جیپ وجود ندارد. رانگلر به گذشته احترام می‌گذارد اما اسیر آن نیست. جیپ رانگلر در رسیدن به اهدافش بسیار موفق است و از نظر موتورترند، بهترین شاسی‌بلند سال ۲۰۱۹ است.

 

دسته بندی مقالات

خودرو

موتور سیکلت

ماشین ‌آلات سنگین