لطفا منتظر بمانید...

زمان تقریبی مطالعه مقاله :10 دقيقه

جنسیس G70، بهترین خودروی ۲۰۱۹ از نگاه مجله موتورترند

 

مجله معتبر موتورترند هر سال پیش از سال جدید میلادی به انتخاب بهترین خودروهای سال می‌پردازد. موتورترند بهترین خودروها را در سه کلاس سواری، شاسی‌بلند و وانت (که برای بازار آمریکا اهمیت زیادی دارد) انتخاب می‌کند. آن‌چه در این مقاله می‌خوانید ترجمه‌ای از بخش‌های مختلف مقاله موتورترند در مورد جنسیس G70  است. خودرویی از برند لوکس هیوندای یعنی جنسیس که توانسته تبدیل به یکی از بهترین خودروهای سال شود و موتورترند آن را به عنوان خودروی سال برگزیده است. موتورترند برای این انتخاب خودروها را در شش زمینه بررسی می‌کند: ایمنی، کارآمدی، ارزش خرید، پیشرفت در طراحی و کیفیت مهندسی.

 

نگاهی به گذشته خودروهای اسپرت لوکس

اجازه بدهید چند دهه در زمان به عقب برگردیم. سال ۱۹۸۵ است و رونالد ریگان تازه دور دوم ریاست‌جمهوری خود را آغاز کرده است. یک شرکت کره‌ای مشغول فروختن خودروهایی با طراحی جیوجیارو با قیمت خیلی پایین است. آمریکایی‌ها حتی نمی‌توانند نام این شرکت را درست تلفظ کنند. حالا به زمان حال برمی‌گردیم. باورکردنی نیست که هیوندای، شرکتی که خودروهای کوچک و ارزان می‌فروخت برند لوکسی تاسیس کرده است که بسرعتی خودرویی ساخته که از BMW سری ۳ عملکرد بهتری دارد. کاری که خودروسازان ژاپنی خیلی مطرح هنوز موفق به انجام آن نشده‌اند. خودرویی که در مورد آن صحبت می‌کنیم جنسیس G70 است و در رای‌گیری مجله موتورترند، بهترین خودروی سال ۲۰۱۹ شده است. ممکن است باور کردنش سخت باشد، اما اگر پیگیر عملکرد هیوندای بوده باشید، چندان هم جای تعجب ندارد.

 

همچنین بخوانید:  هیوندای جنسیس باظاهری جدید

 

جنسیس، تازه‌وارد قدرتمند

 

جنسیس G70

 

هیوندای تنها دو سال پیش زیرشاخه لوکس خود را با نام جنسیس موتورز تاسیس کرد و اولین محصول آن جنسیس G90 بود که خودروی تاثیرگذاری بود. یک سدان لوکس سایز بزرگ که می‌توانست با خودروهایی مثل بی ام و سری ۷ و لکسوس ال اس رقابت کند. با این حال G90 نتوانست با غول آلمانی آن دوره، مرسدس بنز کلاس اس رقابت کند. جنسیس G80 هم با این که خودروی سایز متوسط توانمندی بود، نتوانست مهندسان آلمانی را نگران کند.

اما G70 خودرویی است که می‌تواند آلمانی‌ها را حسابی نگران کند. G70 در سگمنت سدان‌های لوکس اسپرت قرار دارد که مدت‌هاست توسط بی ام و سری ۳ تعریف شده است. هرچند در دهه گذشته یکه‌تازی باواریایی‌ها کمی متزلزل شده است و خودروهای بسیار با کیفیتی در این کلاس عرضه شده است، آئودی، کادیلاک، جگوار همه در این کلاس خودروهای خوبی عرضه کرده‌اند و سال گذشته هم آلفا رومئو جیولیا توانست تبدیل به بهترین خودروی سال از نظر موتورترند شود. اگرچه بی ام و در این سگمنت آن قدرت همیشگی را ندارد، اما تبدیل به معیار اصلی این نوع خودروها شده است و همه خودروسازان در تلاشند خودرویی بسازند که بتواند با سری ۳ رقابت کند.

 

 

غول‌های طراحی اروپا در کره

البته حضور برخی از بزرگ‌ترین نام‌های صنعت خودرو در تیم طراحی و توسعه جنسیس باعث شده است که اولین تلاش‌های آن‌ها بسیار موفق باشند. متخصصین کارکشته دینامیک بی ام و آلبرت بایرمان و فایز رحمان، طراحان بنتلی لوک دانکولک و سانگ‌یاپ لی، متخصص رنگ و تریم مرسدس بوژنا لالوا و طراح بوگاتی شیرون ساشا سلیپانوف از جمله نام‌های بزرگی هستند که به جنسیس پیوسته‌اند. مدیر این تیم شگفت‌آور یکی از مسئولین برند ارشد لامبورگینی مانفرد فیتزجرالد است که برای جنسیس یک برندبوک درست کرده است که راهنمای آن‌ها در طراحی و تولید خودرو است.

نتیجه کار سخت این تیم یک خودروی خیره‌کننده و بسیار با ارزش است که می‌تواند نظر هر خریداری را به سمت خود جلب کند. با جنسیس کره‌ای‌ها کاری کرده‌اند که تویوتا، نیسان، هوندا و جنرال‌موتورز نتوانستند آن را تمام و کمال انجام دهند: تولید یک رقیب واقعی برای بی ام و سری ۳.

درست است که اینفینیتی G35 توانست حسابی بی ام و را غافلگیر کند، یا کادیلاک ATS و آلفارومئو جیولیا از نظر ایرودینامیک نسبت به بی ام و سری ۳ برتر هستند، اما نکته جنسیس G70 این است که در هیچ قسمتی ضعف ندارد. نیازی نیست بگویید این خودرو در این قسمت‌ها خوب کار کرده و در قسمت‌های دیگر نه، هیچ عذر و بهانه‌ای وجود ندارد. این به این معنی نیست که G70 یک خودروی بی‌نقص است. چیزی به عنوان خودروی بی‌نقص وجود ندارد. اما این خودرو عملکرد فوق‌العاده‌ای دارد و وقتی با شش معیار موتورترند  بررسی می‌شود، تبدیل به بهترین خودروی سال ۲۰۱۹ می‌شود.

 

 

جنسیس G70، رفع اشتباهات گذشته

پیش از این که به بررسی این شش معیار بپردازیم بهتر است اشاره‌ای به فامیل نزدیک G70 بکنیم که پلتفرم مشابهی دارد: کیا استینگر. این خودرو که سال گذشته یکی از نامزدهای بهترین خودروی سال موتورترند بود به دو دلیل نتوانست این عنوان را از آن خود کنید: یکی طراحی داخلی ساده و نه چندان جذاب در مقایسه با دیگر محصولات کیا و دومی این که سیستم تعلیق آن کیفیت یک خودروی اسپرت را نداشت.

 

جنسیس G70

 

G70 با استفاده از همان پلتفرم تولید شده است اما زبان مهندسی و اصول طراحی آن تغییر کرده و این عیب‌ها در آن برطرف شده است. یکی از مهندسین ارشد AMC، کرایسلر و فورد کریس تئودور می‌گوید جنسیس G70 خودرویی نرم، بدون صدا،‌ سریع، چابک، زیبا و با ارزش خرید بالاست و تقریبا در همه زمینه‌ها عملکرد خیلی خوبی دارد.

G70 از همه نظر خودروی خوبی است، اما برخی توانمندی‌های آن برجسته‌تر هستند. در بی ام و سری ۳، نرم بودن سواری قربانی قابلیت‌های اسپرت آن شده است. اما در G70 همه چیز بهتر است. کریس والتون یکی از سردبیران مجله موتورترند در مورد تجربه سواری‌اش با جنسیس G70 چنین می‌گوید: چه کنترل و شتابی. تمام توجه‌ام به این خودرو بود و قلبم تند می‌زد. در مقایسه با بی ام و سری ۳ این ماشین از همه نظر بهتر است. نسبت به اینفینیتی G35 لوکس‌تر است، نسبت به مرسدس بنز کلاس سی سریع‌تر است و نسبت به آئودی A4 هوشیارتر است.

 

مشخصات فنی جنسیس G70

بد نیست مشخصات فنی جنسیس G70 را بررسی کنیم. نسخه ۳.۳ لیتری موتور توربوی دوقلوی G70 مثل یک حیوان سرکش و رام‌نشدنی است. این خودرو که محور عقب است در ۴.۷ ثانیه از صفر تا صد شتاب می‌گیرد و چهارصد متر را تنها در ۱۳.۲ ثانیه پشت سر می‌گذارد. این یعنی این خودرو از بی ام و 340i سریع‌تر است اما از مرسدس ای ام جی C43 کندتر است و با نسخه ۳۴۰ اسب بخاری جگوار اکس ای برابری می‌کند. این موتور می‌تواند ۳۶۵ اسب‌بخار نیرو تولید کند و گشتاور آن ۵۰۹ نیوتن‌متر است.

 

جنسیس G70

 

نسخه ۲.۰ لیتری جنسیس G70 ولی به قدرتمندی نسخه ۲.۰ لیتری آن نیست. نسخه دنده دستی آن برای رسیدن از ۰ تا ۱۰۰ کیلومتر به ۷.۲ ثانیه زمان احتیاج دارد و در نسخه اتوماتیک این رقم به ۷.۴ ثانیه افزایش پیدا می‌کند. برای مقایسه باید گفت بی ام و 330i تنها به ۵.۵ ثانیه، مرسدس سی ۳۰۰ تنها ۶.۰ ثانیه و آلفا رومئو جیولیا به ۵.۲ ثانیه برای شتاب صفر تا صد زمان نیاز دارند. نسخه دو لیتری قدرتش را در دور موتورهای بالای ۳۰۰۰ نشان می‌دهد اما سیستم انتقال قدرت آن کمی کند است.

 

قیمت جنسیس G70، تجهیزات و امکانات

 

جنسیس G70

 

یکی از نکات عجیب و جذاب این خودرو این است که در بهترین تیپ، قیمت آن کمتر از ۴۵ هزار دلار است. این یعنی این خودرو هزاران دلار از خودروهای رقیب ارزان‌تر است. یکی از سردبیران موتورترند مارک رکتین می‌گوید: من هنوز نمی‌دانم چطور چنین چیزی ممکن است. هیچ خودروی دیگری در این کلاس نیست که با این قیمت چنین عملکردی داشته باشد.

 

جنسیس G70

 

با توجه به نام‌های بزرگ اروپایی که در طراحی این خودرو نقش داشته‌اند، طراحی پیشرفته یکی از بارزترین ویژگی‌های این خودرو است. جنسیس G70 کپی نیست، اما هرکس کمی به خودروهای لوکس آلمانی دقت کرده باشد می‌تواند شباهت‌های G70 با این خودروها را درک کند. تام گیل، یکی از داوران موتورترند و مسئول سابق طراحی در کرایلسر می‌گوید: بخش زیادی از اعتبار طراحی این خودرو به دلیل کیفیت ساخت و ترکیب عناصر طراحی مختلف در آن است.

در درون کابین لوازم و تجهیزات کاملا برازنده یک خودروی لوکس هستند. کابین خودرو جذاب است و یادآور کیفیت طراحی داخلی مرسدس بنز است. صندلی‌های سیاه و سفید راحت و زیبا، به جذابیت درون کابین این خودرو افزوده‌اند و کیفیت ساخت و مونتاژ آن چیزی است که خودروسازان بسیاری آرزوی ان را دارند. مثل اکثر سدان‌های لوکس این خودرو هم به صندلی‌های چرمی مجهز است اما کمی در زمینه فضا برای سرنشینان عقب ضعف دارد، به خصوص ممکن است قسمت عقب برای افراد قدبلندی که پاهای کشیده دارند کمی تنگ باشد و در مسافرت‌های طولانی می‌تواند باعث ناراحتی سرنشینانی با قد بلند شود.

 

جنسیس G70

 

 

نقاط ضعف جنسیس G70

همانطور که گفتیم جنسیس G70 هم مثل تمام قدرت‌ها، نقاط ضعفی هم دارند. نسخه ۲.۰ لیتری کمی سنگین و کند است، سیستم نگه داشتن خودرو در خط مستقیم گاهی دچار اشتباه می‌شود، بعضی از داوران از سر و صدا و لرزش کابین در مسیرهای نسبتا ناهموار شکایت کرده‌اند و یکی از داوران معتقد بود صدا و لحن موتور باید کمی اصلاح شود. همچنین سیستم چند رسانه‌ای این خودرو چیز خاصی نیست و همان سیستمی است که بعضی مدل‌های قدیمی‌تر هیوندای و کیا به آن مجهز هستند.

 

بهترین خودروی سال ۲۰۱۹ از دید مجله موتورترند: جنسیس G70

جنسیس راه ورود به سگمنت‌های شلوغ  را به خوبی کشف کرده است، به خصوص که در این کلاس سابقه و اعتبار خودروسازی‌ها بسیار مهم است. برای موفقیت در این کلاس نباید به خودرو به عنوان یک گزینه جانبی نگاه کرد، بلکه هدف خودروسازان باید این باشد که با کیفیت حداکثری، بیشترین توجه را به خود جلب کنند. کاری که سال گذشته آلفا رومئو با جیولیا انجام داده و امسال هم جنسیس G70 موفق به انجام آن شده است. در گذشته هم لکسوس با مدل LS 400 توانسته بود بلافاصله پس از عرضه جای خود را در میان خودروهای رده بالای این کلاس باز کند. جنسیس و لکسوس ثابت کرده‌اند که خودروسازان مطرح قدیمی باید حسابی حواسشان به رقیب‌های تازه وارد در این کلاس باشد.

اگر جنسیس بتواند یک شاسی‌بلند با کیفیت جنسیس G70 تولید کند، بزودی تبدیل به یکی از غول‌های لوکس دنیا خواهد شد اتفاقی شگفت‌انگیز برای برندی که کار خود را در سال ۲۰۱۵ آغاز کرده است. در حال حاضر جنسیس می‌تواند از این که توانسته خودرویی بهتری از BMW Series 3 تولید کند حسابی لذت ببرد. یکی از منتقدان موتورترند با یک جمله جنسیس G70 را خلاصه می‌کند: خودرویی با موتور قدرتمند و شاسی چابک که رانندگی با آن لذت‌بخش است، طراحی ظاهری آن اسپرت و زیبا است و طراحی داخلی آن بسیار خوب است. بی ام و باید گوش به زنگ باشد، چون این خودرو معرکه است.

 

دسته بندی مقالات

خودرو

موتور سیکلت

ماشین ‌آلات سنگین