لطفا منتظر بمانید...

زمان تقریبی مطالعه مقاله :3 دقيقه

دانگ‌فنگ (Dongfeng) | تاریخچه کامل برند به همراه معرفی محصولات

 

شرکت دانگ فنگ موتور یک شرکت دولتی چینی است که یکی از سه خودروسازی اصلی چین است. این شرکت در حال حاضر در کنار برندهایی مثل چانگان، فاو و سایک یکی از چهار خودروساز برتر چین از نظر تعداد خودروهای تولیدی است.

یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد این شرکت سطح گسترده همکاری‌های بین‌المللی آن است. این شرکت با خودروسازانی مثل کیا، هوندا، رنو، پژو-سیتروئن همکاری‌های گسترده‌ای دارد. همچنین مارک‌های دیگری از جمله فنگ‌شن، اینفینیتی، لوکسژن و ونوچیا زیر نظر این شرکت چینی فعالیت می‌کنندد.

این شرکت در سال ۲۰۱۴ از نظر تعداد خودروهای تولیدی رتبه دوم را میان خودروسازان چینی داشت و ۳.۵ میلیون خودرو تولید کرده بود.

 

آغاز به کار دانگ‌فنگ

شرکت دانگ‌فنگ در واقع کار خود را با نام شرکت خودروسازی سکند (Second) آغاز کرد و در سال ۱۹۶۹ تاسیس شد. این شرکت در سال ۱۹۹۲ نام خود را به دانگ‌فنگ تغییر داد. تاسیس این شرکت به زمان حکومت مائو باز می‌گردد که تاکید زیادی روی استقلال صنعت خودروسازی چین داشت.

 

دانگ فنگ

 

دانگ‌فنگ در ابتدا روی تولید خودروهای کاربردی (مثل وانت و کامیون) متمرکز بود و تا سال ۲۰۰۱ این خودروها ۷۳ درصد تولیدات این شرکت را به خود اختصاص داده بودند. پس از تغییر استراتژی این شرکت در سال ۲۰۱۲ این آمار کاملا معکوس شده بود و ۷۳ درصد خودروهای تولیدی، سواری‌ها و خودروهای شخصی بودند.

 

 

تحولات اقتصادی چین

در سال‌های ۱۹۷۸ تا ۱۹۸۵ دانگ‌فنگ تحت تاثیر اصلاحات اقتصادی چین تبدیل به سازنده کامیون‌های سنگین شد. تمام زیرشاخه‌ها و شرکت‌های مربوطه نیز با یکدیگر ادغام شدند و یک شرکت بزرگ را تشکیل دادند. پس از سال ۱۹۸۵ دانگ‌فنگ استقلال بیشتری پیدا کرد و از کنترل مستقیم دولت چین خارج شد.

 

دانگ فنگ

 

در دهه ۸۰ میلادی دانگ‌فنگ توانسته بود دارایی‌های خود را سه برابر کند و مدیریت آن برنامه بلندپروازانه‌ای برای تسخیر بازار خودروهای سواری داشت، اما در سال ۱۹۹۵ و بحران اقتصادی چین، دانگ‌فنگ هم مثل اکثر شرکت‌های خودروسازی چینی با شرایط سخت مالی مواجه شد طوری که آن‌ها مجبور شدند در سال ۱۹۹۹ مجبور به تغییر ساختار کلی شرکت شدند.

 

گرایش به خودروهای سواری

 

دانگ فنگ

 

تا ۲۰۰۳ شرکت دانگ‌فنگ توانسته بود با خودروسازان بزرگی مثل کیا موتورز، هوندا و نیسان تفاهم‌نامه‌های همکاری امضا کند. در این سال‌ها بود که دانگ‌فنگ رو به ساخت خودروهای سواری آورده بود. این شرکت بیشتر از هر شرکت چینی دیگری با خودروسازان خارجی همکاری دارد. آن‌ها توانسته بودند تا سال ۲۰۰۹ نزدیک به ۲ میلیون خودرو بفروشند و از این نظر دومین خودروساز برتر داخلی و در مجموع سومین خودروساز بزرگ چین بودند.

 

دانگ فنگ

 

 

دانگ‌فنگ: ۲۰۱۰ تا امروز

در سال ۲۰۱۰ دانگ‌فنگ در نمایشگاه خودرو بیجینگ از اولین خودروی الکتریکی خود رونمایی کرد. آن‌ها قصد داشتند از تخفیف‌ها و مزایای دولتی کار روی پروژه‌های مربوط به خودروهایی با سوخت الکتریکی استفاده کنند. این شرکت در سال ۲۰۱۰ بیش از ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار دستگاه خودرو تولید کرد و تبدیل به دومین خودروساز بزرگ چین شد. آن‌ها مجددا در سال‌های ۲۰۱۱ و ۲۰۱۲ هم همین رتبه را کسب کردند.

 

دانگ فنگ

 

در سال ۲۰۱۳ دانگ‌فنگ و شرکت فرانسوی رنو یک قرارداد ۵۰-۵۰ همکاری امضا کردند تا دانگ‌فنگ خودروهای رنو را مونتاژ و در بازار چین عرضه کند. ارزش این ‍قرارداد بیش از ۱.۲ میلیارد دلار است. این ششمین همکاری دانگ‌فنگ با یک شرکت خارجی است و دانگ‌فنگ از این نظر در بازار چین بیشتر از هر شرکت دیگری موفق بوده است.

 

دانگ‌فنگ در ایران

 

دانگ فنگ

 

شرکت دانگ فنگ در ابتدا به عنوان یکی از شرکای سایپا دیزل برای تولید کامیون وارد بازار ایران شد. بعدها محصولات جدیدی از این شرکت نیز وارد بازار ایران شدند، دانگ فنگ H30 کراس که یک کراس‌اور بود و همینطور وانت دانگ فنگ ریچ. باید دید در ادامه این شرکت برای حضور در ایران چه برنامه‌هایی دارد و آیا تولیدات دیگری از این شرکت در بازار ایران حضور خواهند داشت یا نه.

 

دسته بندی مقالات

خودرو

موتور سیکلت

ماشین ‌آلات سنگین