لطفا منتظر بمانید...

زمان تقریبی مطالعه مقاله :7 دقيقه

BMW X4 | بررسی تخصصی، مشخصات فنی، تجهیزات و قیمت

 

مدت زیادی از عرضه اولین X4 نمی‌گذشت که بی‌ ام و تصمیم گرفت نسل جدیدی از آن را رونمایی کند. X4 اولیه را می‌شد نسخه‌ای از X3 دانست. بی ام و با عرضه X4 سعی داشت بازار را بسنجد تا ببینید ریسکش در طراحی این خودرو جواب داده یا نه. جواب این سوال مثبت بود و فروش بی ام و X4 از برآوردهای خود شرکت بی ام و هم بیشتر شد و در کنار پورشه ماکان از پیشگامان شاسی‌بلندهای لوکس شد.

حالا بی ام و X4 در کنار غول‌هایی مثل مرسدس بنز GLC کوپه، رنج روور ولار، جگوار F-Pace و آلفا رومئو استلویو قرار گرفته و بی ام و برای عقب نماندن از رقیب‌ها، نسخه جدیدی از X4 را عرضه کرد. بی ام و X3 مدل ۲۰۱۷ و بی ام و X4 مدل ۲۰۱۸ برای شرکت بی ام و حکم یک بسته را دارند. پیش‌بینی آن‌ها این است که به ازای هر بی ام و X3 که فروخته می‌شود، یک X4 هم به فروش برسد.

 

بی ام و X4

 

 

طراحی ظاهری BMW X4

مدل جدیدتر X4 اسپرت‌تر است. کمک فنرها سخت‌تر هستند و چرخ‌های آن بزرگ‌تر شده است. قسمت عقب خودرو ۴ سانتی‌متر عرض بیشتری دارد که هم از نظر طراحی ظاهری به آن کمک می‌کند و هم باعث افزایش کیفیت هندلینگ و فرمان‌پذیری می‌شود. قسمت عقب کمی ارتفاع بیشتری دارد و چراغ‌های کشیده و خطوط حجم‌دهی کمی بالاتر نسبت به مدل قبلی قرار دارند. گلگیرها هم مشابه بی ام و X3 و X2 چندضلعی مانند هستند.

این بی ام و شاسی بلند نسبت به X4 قدیمی زیباتر است اما هنوز هم جزو بهترین طراحی‌های BMW نیست. قسمت عقب کمی کشیده‌تر است اما از بعضی زاویه‌ها زمخت و یوقور به نظر می‌رسد انگار BMW X4 در قسمت عقب دچار کمی اضافه وزن و از ریخت افتادگی است. البته این طراحی عجیب به علت این است که BMW تصمیم گرفته در X4 سقف یک خودروی کوپه را داشته باشد و همزمان فضای کافی برای سرنشینان عقب و همینطور صندوق عقب بزرگ‌تری هم داشته باشد.

 

بی ام و X4

 

مشخصات فنی BMW X4 و تجربه رانندگی

بی ام و X4 مدل بنزینی در دو تیپ مختلف عرضه می‌شود. مدل xDrive28i و مدل M40i. اولی به یک موتور چهار سیلندر مجهز است و دومی به یک موتور شش سیلندر. هر دو مدل تمام چرخ هستند و نیروی تولیدی توسط موتور به هر چهار چرخ منتقل می‌شود. سیستم انتقال قدرت نیز در هر دو مدل مشابه است و قدرت توسط یک گیربکس هشت سرعته اتوماتیک به چرخ‌ها منتقل می‌شود. موتور مدل xDrive28i می‌توان ۲۴۰ اسب بخار نیرو تولید کند و گشتاور آن ۳۵۲ نیوتن‌متر است و مدل M40i از یک موتور قدرتمندتر بهره برده است که می‌تواند ۳۵۵ اسب بخار نیرو و حداکثر ۴۶۵ نیوتن‌متر گشتاور تولید کند.

شاسی بی ام و X4 با فلسفه BMW هماهنگ است:‌ محورهای سبک و مطمئن، انتقال قدرت به هر چهار چرخ، و تقسیم هوشمند گشتاور میان محورهای جلو و عقب. در بی ام و X4 در شرایط عادی نیروی بیشتری به چرخ‌های عقب منتقل می‌شود مگر اینکه خودرو تشخیص دهد برای حفظ تعادل خودرو باید قدرت بیشتری به چرخ‌های جلو منتقل شود.

 

بی ام و X4

 

علاوه بر کمک فنرهای مرسوم، بی ام و X4 مجهز به یک سیستم تعلیق ثانویه هم هست که بی ام و به آن سیستم تعلیق ام اسپورت می‌گوید. این سیستم مجهز به دفع‌کننده حرکات منعطف هم هست. هنگام رانندگی این سیستم تعلیق کمی خشک به نظر می‌رسد و تقریبا هیچ تکانی به کابین وارد نمی‌کند، ولی در این بین حس ماجراجویی و هیجان در سرعت‌های بالا هم کاهش پیدا کرده است. فرمان‌پذیری خودرو کمی سنگین است، هرچند که سرعت واکنش آن به فرمان بسیار خوب است. پورشه، جگوار و آلفا رومئو که قبلا به آن‌ها اشاره کردیم در گوشه‌ها و سر پیچ‌ها عملکرد بهتری دارند. BMW X3 سواری بسیار هیجان‌انگیزتری دارد. در بی ام و X4 شما هنگام رانندگی سنگینی تایرها را هنگام عبور از ناهمواری‌ها کاملا حس می‌کنید.

یکی از کارهای سخت در این کلاس خودروها هماهنگ کردن جعبه دنده با موتور و بدنه است. جعبه دنده بی ام و X4 عملکرد بسیار نرمی دارد و سرعت پاسخگویی آن به تغییر دنده بالاست. برخلاف جگوار F-Pace، بی ام و X4 به هیچ عنوان سختی و تاخیر در تعویض دنده ندارد.

 

 

شتاب این خودرو هم نسبت به وزن و ابعاد بدنه بسیار خوب است و در پیشرفته‌ترین تیپ، شتاب‌گیری از صفر تا ۱۰۰ این خودرو تنها حدود ۴.۸ ثانیه طول می‌کشد.

صدای موتور به خصوص در دور موتور بالا نسبتا پایین است ولی بی ام و X4 خودروی بی‌صدایی نیست و بخشی از صدای موتور به کابین منتقل می‌شود. اما در بقیه زمینه‌ها به خصوص صدای تایرها و صدای باد، سیستم عایق صوتی خودرو عملکرد فوق‌العاده خوبی دارد.

بی ام و X4 مجهز به یک سیستم کمک راننده هم هست که کمک می‌کند خودرو بین خطوط و پشت سر خودروی جلویی قرار بگیرد و در صورت مشاهده هر مانعی به راننده در ترمز به موقع کمک می‌کند.

 

طراحی داخلی، امکانات و تجهیزات بی ام و X4

 

بی ام و X4

بی ام و X4

 

مثل هر خودروی کوپه دیگری، سادگی و دسترسی آسان از بارزترین ویژگی‌های طراحی داخلی BMW X4 است. طبق سنت همیشگی بی ام و، تجهیزات و سیستم‌های کنترل همگی با چینش فوق‌العاده خوبی در دسترس راننده قرار دارند و صفحه نمایش خودرو و همینطور سیستم هدآپ دیسپلی آن شفافیت و کیفیتی مثال‌زدنی دارد. شاید بتوان گفت تنها مشکل ارگونومیک این خودرو این است که چرخ کنترل iDrive پشت دسته دنده قرار دارد و دسترسی به آن کمی دشوار است.

صندلی‌های جلو همگی در چندین جهت قابل تنظیم هستند و مجهز به گرمکن هستند. کیفیت دوخت و جنس چرم به کار رفته در آن‌ها بالاست. راننده هنگام نشستن پشت فرمان کاملا به مسیر جلو مسلط است هرچند زاویه‌های بغلی و عقبی کمی محدود هستند. نورپردازی محیطی در شب ظاهر فوق‌العاده شیکی برای این خودرو رقم می‌زند.

صندلی‌های عقب برای بزرگسالان نسبتا راحت است ولی افرادی که خیلی قد بلندی دارند ممکن است کمی ناراحت باشند. این خودرو برای یک خانواده کاملا مناسب است، اما سرنشینان بلندقد بهتر است قبل از خرید حتما فضای عقبی را چک کنند تا بعدا پشیمان نشوند. قسمت عقب سیستم تهویه مجزا دارد و در صورت نیاز مشتری صندلی‌های عقب می‌توانند گرم‌کن داشته باشند. صندوق این خودرو ۵۲۵ لیتر فضا دارد که فضای بسیار بزرگ و مناسبی است، هرچند رقیب‌هایی مثل استلویو و اف-پیس صندوق و فضای عقب بیشتری دارند.

سیستم چندرسانه‌ای خودرو مجهز به یک نمایشگر بزرگ ۱۰.۳ اینچی است که امکان اتصال بلوتوث، رادیوی ماهواره‌ای، ورودی AUX و همینطور قابلیت پشتیبانی از Apple Car Play است.

 

بی ام و X4

 

همچنین بخوانید:  نسل جدید خودروی BMW X6

 

جمع‌بندی و قیمت بی ام و X4

قیمت بی ام و X4 در بازارهای جهانی برای تیپ M40i ۶۰ هزار و ۴۵۰ دلار است و مدل xDrive30i به صورت پایه ۵۰ هزار و ۴۵۰ دلار قیمت دارد. این خودرو در ایران به صورت صفر عرضه نمی‌شود ولی آن‌هایی که در بازار خرید و فروش می‌شوند، بین ۱ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تا ۱ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان قیمت دارند. این خودرو گزینه‌ای نیست که هرکسی توان خرید آن را داشته باشد، اما آن‌هایی که به دنبال یک خودروی کراس‌اوور لوکس می‌گردند، می‌توانند به عنوان یک گزینه خوب روی بی ام و X4 حساب کنند. این خودرو موتور بسیار قدرتمند با عملکردی بسیار نرم دارد و سیستم انتقال قدرت آن به شکل فوق‌العاده‌ای با موتور هماهنگ است. طراحی ظاهری آن ممکن است چندان جذاب نباشد، اما در زمینه طراحی داخلی یکی از بهترین خودروهای لوکس در این ابعاد و این کلاس است.

 

بی ام و X4

 

دسته بندی مقالات

خودرو

موتور سیکلت

ماشین ‌آلات سنگین