لطفا منتظر بمانید...

زمان تقریبی مطالعه مقاله :5 دقيقه

مزدا (Mazda) | تاریخچه کامل برند به همراه معرفی محصولات

 

شرکت مزدا از شرکت های معتبر خودروسازی ژاپن است که شهرت جهانی دارد. در این مقاله به معرفی کامل این شرکت و بررسی محصولات آن پرداخته ایم.

 

سرآغاز، جنگ جهانی و فعالیت‌های پس از جنگ

شرکت خودروسازی مزدا کار خود را در سال ۱۹۲۰ با اسم تویو کوک کوگیو (Toyo Cork Kogyo)  آغاز کرد. جوجیرو ماتسودا به همراه چند نفر دیگر این شرکت را خریدند و در سال ۱۹۳۱ اولین سه چرخه موتوری خود به اسم مزدا گو (Mazda-Go) را عرضه کردند.

 

مزدا

 

نام مزدا از اهورا مزدا گرفته شده بود. کارخانه این شرکت در شهر هیروشیما قرار داشت. با شروع جنگ جهانی دوم مزدا برای ارتش ژاپن اسلحه تولید می‌کرد تا زمانی که بمب‌ اتم آمریکا تمام شهر هیروشیما را نابود کرد.

بعد از جنگ جهانی اول تویو کوگیو دوباره شروع به تولید سه چرخه‌های مزدا گو کرد. در سال ۱۹۵۸ مزدا کامیون سبک خود به نام رامپر (Romper) را عرضه کرد. اولین خودروی سواری مزدا آر ۳۶۰ (Mazda R360) بود، به دنبال آن در سال ۱۹۶۲ این شرکت از مزدا کارول (Mazda Carol) رونمایی کرد. مزدا روی موتورهای وانکل تحقیق زیادی کرد. مزدا تنها تولید کننده‌ای بود که از این موتورها در صنعت خودروسازی استفاده می‌کرد و مزدا روی این موضوع به عنوان مزیت خود حساب زیادی کرده بود.

 

مزدا

مزدا

مزدا

 

برنامه‌ریزی‌های مزدا درست بود و با رشد تولید ماشین‌های مزدا، مزدا شروع به صادرات خودرو کرد. موتورهای چرخشی وانکل به علت وزن کم و قدرت زیاد خود محبوبیت زیادی داشتند.

 

 

دهه هفتاد میلادی: بحران نفتی

در دهه ۱۹۷۰ مزدا وارد بازار آمریکا شد و موفقیت زیادی کسب کرد، تا جایی که مزدا شروع به تولید مدل‌هایی خاص برای بازار آمریکا کرد. موفقیت‌های مزدا در بازارهای جهانی تا بحران نفتی ۱۹۷۳ ادامه پیدا کرد.

 

مزدا

 

آمریکایی‌ها به دنبال خودروهایی کم‌مصرف‌تر بودند و همین باعث کاهش محبوبیت موتورهای چرخشی شد. مزدا نتوانست خودروهای تولید شده خود را به فروش برساند و چون به شدت به بازار آمریکا وابسته بود در سال ۱۹۷۵ ضررهای مالی زیادی متحمل شد. تویو کوگیو که زیر بار قرض مدفون شده بود با کمک گروه سومیتومو کیرتسو (به خصوص بانک سومیتومو) به کار خود ادامه داد.

 

مزدا

مزدا

مزدا

مزدا

 

مزدا با روی آوردن به موتورهای پیستونی و عرضه ماشین‌هایی مثل مزدا فامیلیا (Mazda Familia) و خانواده خودروهای کاپلا (Mazda Capella). تغییر سیاست‌های مزدا برای تولید خودرو با مزدا آر ایکس ۷ (Mazda RX-7) شروع شد و هنوز هم ادامه دارد (مثلا در مدل مدرن مزدا آر ایکس ۸ – Mazda RX-8). در پایان دهه هفتاد میلادی و با عبور از بحران اقتصادی مزدا تقریبا سالانه ۱۰ میلیون خودرو تولید می‌کرد.

 

همکاری با فورد

بین سال‌های ۱۹۷۴ و ۲۰۱۵ مزدا با شرکت فورد موتور (Ford Motor Company) همکاری نزدیکی داشت. فورد نزدیک به ۲۵ درصد از سهام مزدا را خرید و این میزان را در سال ۱۹۷۹ تا ۳۳.۴٪ افزایش داد، هرچند با تغییر مدیریت فورد، این شرکت به تدریج سهام خود را از مزدا بیرون کشید و تا ۲.۱٪ کاهش داد.

 

 

مزدا در دهه هشتاد میلادی

در دهه هشتاد میلادی این شرکت با عرضه مزدا فامیلیا ۳۲۳ (Mazda Familia 323) شروع خوبی داشت. دفاتر نمایندگی در آمریکای شمالی و اروپا تاسیس شد. مزدا در این سال‌ها جوایز متعددی دریافت کرد و همکاری‌هایی نیز با شرکت کره‌ای کیا موتورز (Kia Motors) داشت. در سال ۱۹۸۹ بالاخره این شرکت نام خود را به شرکت مزدا موتور (Mazda Motor Corporation) تغییر داد هرچند پیش از آن نیز تمام خودروهای این شرکت از برند مزدا استفاده می‌کردند.

 

اوج و فرودهای مزدا

دهه ۹۰ میلادی برای مزدا پر از اتفاقات تلخ و شیرین بود. در آغاز این دهه مزدا توانست با مزدا ۷۸۷ بی (Mazda 787B) در مسابقات ۲۴ ساعته لمانس پیروز شود. نسل بعد مزدا آر ایکس ۷ هم در همین سال‌ها عرضه شد که نظر متخصصین خودرو را به خود جلب کرد. آن‌ها شروع به توسعه خودروهای الکتریکی خود کردند و کامیون‌های گازسوز نیز عرضه کردند.

 

مزدا

 

در سال ۱۹۹۷ دامنه بحران اقتصادی در آسیا به شرکت‌های بزرگ مثل مزدا رسید و ضررهای زیادی به این شرکت‌ها تحمیل شد. فورد این فرصت را مناسب دید تا سهام بیشتری از مزدا بخرد به طوری که تبدیل به تصمیم‌گیرنده اصلی در مورد این خودروسازی شد. تحت مدیریت فورد مزدا کارآمدتر و منظم‌تر شد و صادرات خودرو و ساخت خودرو در کشورهای مختلف را گسترش داد.

 

مزدا

 

 

پایان همکاری فورد و مزدا

در سال ۲۰۰۸ دامنه بحران اقتصادی به فورد هم رسید و فورد که در آستانه ورشکستگی قرار داشت ۲۰ درصد از سهام خود را فروخت و کنترل این شرکت از اختیارش خارج شد. مزدا سهام باقیمانده را هم خرید تا به طور مستقل به فعالیت خود ادامه دهد هرچند این اتفاق تا سال ۲۰۱۵ به طول انجامید.

 

مزدا

 

فورد و مزدا هنوز با یکدیگر روابط استراتژیک و فعالیت‌های اقتصادی مشترک دارند. مزدا پس از جدا شدن از فورد برای اولین بار بعد از ۱۱ سال ضرر داد و مجبور شد ۱.۹ میلیارد دلار از سهام خود را واگذار کند تا سرمایه از دست رفته خود را جبران کند. امروزه مزدا با تویوتا همکاری دارد مزدا فناوری موتورهای بنزینی و دیزلی اسکای‌اکتیو (SkyActiv) را در اختیار تویوتا گذاشته و در مقابل تویوتا به آن‌ها اجازه داده که از سیستم‌های سوخت هیدروژنی آن‌ها استفاده کنند.

 

دسته بندی مقالات

خودرو

موتور سیکلت

ماشین ‌آلات سنگین