لطفا منتظر بمانید...

زمان تقریبی مطالعه مقاله :7 دقيقه

لامبورگینی اوروس | بازگشت 25 ساله لامبورگینی به دنیای شاسی بلندها

 

لامبورگینی همیشه روح و جانی منحصر به فرد داشته است. خودروهای آن‌ها گرانقیمت، لوکس و سریع هستند و به همان اندازه غیرکاربردی‌اند. کمتر کسی را می‌توان پیدا کرد که برای رفت و آمدهای روزمره خود از یک سوپراسپرت مثل لامبورگینی استفاده کند. اما حالا لامبورگینی اوروس آمده تا این روند را تغییر بدهد. اوروس سریع‌ترین کراس‌اوور جهان است و دومین خودروی شاسی‌بلند لامبورگینی بعد از ۲۵ سال دوری از این سگمنت خودرو است. در این مقاله سعی کرده‌ایم نگاهی تخصصی و همه جانبه به این سوپراسپرت SUV داشته باشیم.

اکثر افرادی که پیگیر دنیای خودرو هستند می‌دانستند که دیر یا زود لامبورگینی هم به سراغ SUV خواهد رفت. شاسی‌بلندها بازار خودروی جهان را قبضه کرده‌اند و کمتر شرکتی است که دلش نخواهد سهمی از این بازار پررونق نداشته باشد. همین باعث شده است لامبورگینی سنت‌شکنی کند و بعد از ۲۵ سال دوباره وارد بازار شاسی‌بلند شود. پیش از این لامبورگینی بین سال‌های ۱۹۸۶ و ۱۹۹۳ لامبورگینی وانت یا لامبورگینی LM002 را تولید می‌کرد. برآورد لامبورگینی این است که با فروش تقریبا ۳۵۰۰ دستگاه لامبورگینی اوروس، درآمد خود را دوبرابر کند.

 

لامبورگینی اوروس

 

 

 

نگاهی به مشخصات فنی لامبورگینی اوروس

آخرین خودروی لامبورگینی که از موتور V8 استفاده می‌کرد لامبورگینی جالپا بود که بین سال‌های ۱۹۸۱ و ۱۹۸۸ تولید می‌شد و تمام خودروهای لامبورگینی بعد از آن از موتورهای V10 و V12 استفاده می‌کردند. موتور ۲۵۵ اسب‌بخاری ۳.۵ لیتری لامبورگینی جاپا محصولی از خود لامبورگینی بود اما موتوری که در اوروس به کار رفته است از طراحی‌های فولکس‌واگن است که شرکت مادر لامبورگینی محسوب می‌شود.

 

لامبورگینی اوروس

 

موتور لامبورگینی اوروس یک موتور توربوشارژ دوقلوی ۴.۰ لیتری V-8 است که می‌تواند ۶۴۱ اسب بخار نیرو تولید کند و پیش از این در برخی مدل‌های آئودی، بنتلی و همینطور پورشه پانامرا به کار رفته است. البته لامبورگینی از خلاقیت خود هم در این موتور اتستفاده کرده است، مثلا در این موتور از سرسیلندرهای مخصوصی استفاده شده است. این موتور جذابیت موتور V-10 لامبورگینی هواراکان را ندارد یا مثل موتور V-12 لامبورگینی اونتادور قدرتمند نیست، اما آنقدر خاص هست پرستیژ و شخصیت منحصر به فردی برای لامبورگینی اوروس ایجاد کند.

هنوز هم صدای این موتور حتی در حالت بدون حرکت دلنشین است و یادآور روحیه جنگجوی خودروهای لامبورگینی است. این موتور غرش می‌کند و به سرنشینان یاد‌آوری می‌کند که اوروس با وجود بدنه بزرگش هنوز یک خودروی سوپراسپرت لامبورگینی است. قدرت این موتور هشت سیلندر از طریق سیستم انتقال قدرت هشت سرعته اتوماتیک ZF که در خودروهای مختلف لامبورگینی به کار گرفته شده است، به چرخ‌ها منتقل می‌شود و امکان تعویض دستی دنده نیز از طریق یک پدال پشت فرمان خودرو نیز وجود دارد. ۶۰ درصد از نیروی تولید شده به چرخ‌های عقب و ۴۰ درصد از آن به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود.

لامبورگینی اوروس با وزن ۲۲۰۰ کیلوگرمی خود سبک‌تر از بنتلی بنتایگا، پورشه کاین و فولکس‌واگن توارگ است. این خودرو تنها در ۳.۶ ثانیه از صفر تا صد کیلومتر شتاب می‌گیرد که برای یک شاسی‌بلند فوق‌العاده است. صفر تا ۲۰۰ کیلومتر این خودرو تنها ۱۲.۸ ثانیه طول می‌کشد و حداکثر سرعت آن ۳۰۵ کیلومتر است. ترمزهای این خودرو از جنس سرامیک کربن و بزرگ‌ترین صفحه ترمزهای تاریخ هستند.

 

 

دی‌ان‌ای مشترک لامبورگینی اوروس و محصولات فولکس‌واگن

لامبورگینی در ساخت اوروس از تمام ظرفیت‌های شرکت مادر خود یعنی فولکس واگن استفاده کرده است. اوروس روی پلتفرم SUV مورد استفاده در خودروهای آئودی Q7 و آئودی Q8، بنتلی بنتایگا و پورشه کاین ساخته شده است. بدنه اوروس در اسلواکی در کنار بدنه‌های آئودی Q7 و پورشه کاین مونتاژ می‌شود و سپس به کارخانه لامبورگینی در ایتالیا منتقل می‌شود. لامبورگینی تاکید کرده است که بعد از تولید بدنه، تمام قسمت‌های آن به شیوه سنتی لامبورگینی توسط دست مهندسان این شرکت مونتاژ می‌شود تا اصالت طراحی آن حفظ شود. یکی از عوارض جانبی استفاده از پلتفرم مشترک این است که بدنه لامبورگینی اوروس شباهت زیادی به شاسی‌بلندهای پورشه پیدا کرده است.

 

لامبورگینی اوروس

 

 

طراحی لامبورگینی اوروس

همانطور که گفتیم در طراحی بدنه اوروس شباهت‌های زیادی با پورشه‌های SUV مشاهده می‌شود، اما طراحی چراغ‌ها، گریل و سپر خودرو یادآور دیگر محصولات لامبورگینی است. استفاده زیاد از خطوط حجم‌دهی و برجستگی‌هایی روی بدنه نشان دهنده روح سوپراسپرت و لوکس این خودرو است. گریل چند تکه طراحی شارپ و تیزی دارد و حجم‌دهی صورت گرفته روی چرخ عقب به خوبی ابهت یک SUV قدرتمند را برای بیننده تداعی می‌کند. شیب زیاد سقف در قسمت عقب هم باعث می‌شود از نظر ظاهری لامبورگینی اوروس شباهت‌های زیادی با دیگر خودروهای لامبورگینی پیدا کند و روح طراحی آن خودروها در آن مشهود باشد.

 

لامبورگینی اوروس

 

در طراحی داخلی لامبورگینی اوروس تلاش شرکت لامبورگینی این بوده است که حس و حال یک خودروی سوپراسپرت را با نگاهی به طراحی هواپیماهای جنگنده در سرنشینان ایجاد کند که در این زمینه بسیار موفق هم بوده است. تمام مواد به کار رفته در این خودرو در کلاس جهانی هستند و طراحی دو رنگ قسمت‌های داخل کابین هم بیشتر به حس سوپراسپرت بودن اوروس می‌افزاید. استفاده از شکل هندسی شش‌ضلعی چه در بیرون و چه در داخل خودرو مشهود است. برای روشن و خاموش کردن این خودرو از یک دکمه سوییچی قرمز رنگ استفاده شده است که شباهت زیادی به دکمه روشن کردن موتور هواپیما دارد. حتی طراحی دنده نیز یادآور دسته‌های هدایت جنگنده‌ها است. صندلی‌های لامبورگینی اوروس بسیار شبیه به صندلی‌های خودروهای مسابقاتی هستند. کمتر شرکتی جرئت دارد از چنین صندلی‌هایی برای خودرویی که قرار است کاربرد روزمره داشته باشد استفاده کند، ولی لامبورگینی لامبورگینی است. یک دکمه چرخان به راننده اجازه می‌دهد بین شش حالت مختلف رانندگی یکی را انتخاب کند. حالت استرادا مناسب حرکت در خیابان است، حالت اسپرت که نیازی به تعریف ندارد، حالت کورسا ویژه رانندگی در پیست است و حالت نوه (Neve) به رانندگی در مسیرهای برفی اختصاص دارد. حالت سابیا برای تردد در جاده‌های شنی است و حالت ترا خودرو را کاملا برای شرایط آف‌رود آماده می‌کند.

قسمت‌های خیلی زیادی در طراحی داخلی این خودرو صرفا برای خودنمایی طراحی شده‌اند، هرچه باشد اوروس هنوز هم یک لامبورگینی است و لامبورگینی به خوبی می‌داند مشتریانش انتظار طراحی دراماتیکی از این شرکت دارند. لامبورگینی در طراحی اوروس سعی کرده است یک خودروی شاسی‌بلند مناسب سفرهای درون‌شهری را با یک سوپراسپرت مسابقاتی و یک غول آف‌رود ترکیب کند.

 

 

تجربه رانندگی لامبورگینی اوروس

در تجربه رانندگی اوروس تفاوت‌های زیادی با لامبورگینی‌های مختلف دارد. مهم‌ترین تفاوت شاید در بازخوردهای خودرو نسبت به حرکات فرمان و هندلینگ و فرمان‌پذیری آن باشد. برخلاف دیگر خودروهای لامبورگینی که چسبندگی زیادی به جاده دارند، اوروس به خصوص در سرعت‌های بالا و پیچ‌های تند کمی نافرمان است. شاید علت این امر بدنه بسیار بزرگ آن باشد اما در هر صورت ممکن است هواداران لامبورگینی که به کیفیت هندلینگ متفاوتی عادت دارند چندان با فرمان‌پذیری اوروس راحت نباشند. اوروس همراه خود بعضی از ویژگی‌های جد خود لامبورگینی LM002 را به ارث برده است و عملکرد مناسبی در مسیرهای آف‌رود و ناهموار دارد اما قدرت اصلی آن در مسیرهای خیابانی شهری مشهودتر است عملکرد نرم و راحت، شتاب بالا و یک موتور قدرتمند باعث می‌شوند لامبورگینی اوروس تمام ویژگی‌های دیگر خودروهای لامبورگینی را داشته باشد اما آنقدر خودروی استثنایی نیست که مثل لامبورگینی کونتاش یا لامبورگینی گالاردو تبدیل به آرزوی هر ماشین‌بازی شود.

 

قیمت لامبورگینی اوروس هنوز به صورت رسمی اعلام نشده است و حدودا 200 هزار دلار تخمین زده می شود.

 

لامبورگینی اوروس

لامبورگینی اوروس

 

دسته بندی مقالات

خودرو

موتور سیکلت

ماشین ‌آلات سنگین