لطفا منتظر بمانید...

زمان تقریبی مطالعه مقاله :10 دقيقه

اوپل (OPEL) | تاریخچه کامل برند به همراه معرفی محصولات

 

نگاهی کوتاه به برند اوپل

اوپل یک شرکت خودروسازی آلمانی است که به تازگی توسط گروه فرانسوی پی اس ای (پژو سیتروئن) خریداری شده است. این شرکت آلمانی بین سال‌های ۱۹۲۹ و ۲۰۱۷ به عنوان یکی از زیرشاخه‌های شرکت آمریکایی جنرال موتورز فعالیت می‌‌کرد. خودروهای اوپل در انگلستان با نامن واکسول عرضه می‌شوند. اوپل مشغول به ساخت خودروهای سواری، خودروهای کاربردی سبک و قطعات خودرو است.

 

اوپل

 

شرکت اوپل کار خود را به عنوان یک سازنده چرخ خیاطی شروع کرد. بنیان‌گذار این شرکت آدام اوپل نام داشت. شرکت اوپل در سال ۱۸۸۶ شروع به ساخت دوچرخه کرد و طولی نکشید که در سال ۱۸۹۹ اولین خودروی خود را نیز عرضه کرد. در سال ۱۹۲۹ اوپل سهام خود را به صورت عمومی به فروش گذاشت و جنرال موتورز بخش اعظمی از سهام اوپل را خرید، آن‌ها در سال ۱۹۳۱ کاملا کنترل این برند را در دست گرفتند، بیش از ۹۰ سال کنترل اوپل در اختیار جنرال موتورز امریکا بود.

 

اوپل در سال ۲۰۱۷ با قراردادی به ارزش ۲.۲ میلیارد یورو به گروه پژو سیتروئن پیوست و باعث شد این گروه بعد از فولکس‌واگن تبدیل به دومین خودروساز بزرگ اروپا شد.

 

سرآغاز اوپل

اوپل در سال ۱۸۶۲ توسط آدام اوپل شروع به کار کرد. کار اصلی این شرکت در اصل ساخت چرخ خیاطی بود. فرزندان آدام اوپل هر دو در مسابقات دوچرخه‌سواری شرکت می‌کردند و این باعث شد این شرکت روی به تولید دوچرخه بیاورد. زمانی که آدام اوپل در سال ۱۸۹۵ درگذشت، شرکت او هم در زمینه دوچرخه و هم در زمینه چرخ خیاطی از پیشتازان بازار بود.

 

اوپل

اوپل

 

در سال ۱۸۹۹، همسر و فرزندان اوپل با یک طراح خودرو به نام فردریش لوتزمان برای تولید خودرو به توافق رسیدند. این خودروها با اقبال چندانی مواجه نشدند و همکاری خانواده اوپل با لوتزمان پس از دو سال به پایان رسید. پس از این و در سال ۱۹۰۱ اوپل با شرکت خودروسازی داراک فرانس به توافق رسیدند تا خودروهایی با برند اوپل داراک تولید کنند. بدنه این خودروها تولید اوپل بود و روی شاسی خودروهای داراک سوار می‌شدند. این خودروها مجهز به موتورهای دو سیلندر بودند.

 

همچنین بخوانید:  شاسی بلندی دیگر از اوپل

 

اوپل

 

اولین خودروهای مستقل اوپل در نمایشگاه خودروی هامبورگ در سال ۱۹۰۲ معرفی شدند و تولید آن‌ها از سال ۱۹۰۶ آغاز شد. در سال ۱۹۰۹ این شرکت خودروی اوپل 4/8 PS معرفی شد که به نام Doktorwagen (دکترواگن) یا خودروی دکترها معروف شد. این خودرو به علت اعتمادپذیری بالا و طراحی محکم بین پزشکانی که مسافت‌های زیادی برای ملاقات با بیماران سفر می‌کردند محبوب شد.

در سال ۱۹۱۱ کارخانه اوپل دچار آتش‌سوزی شد و کاملا نابود شد و این شرکت مجبور شد یک کارخانه مدرن‌تر و جدید تاسیس کند.

 

به شهرت رسیدن اوپل

در اوایل دهه ۲۰ شرکت اوپل تبدیل به اولین خودروسازی آلمانی شد که خودروهای خود را با استفاده از یک خط تولید انبوه می‌ساخت. آن‌ها در سال ۱۹۲۴ با استفاده از خط تولید مجهز خود یک خودروی دوسرنشین به نام اوپل لابفروش عرضه کردند که قیمت نسبتا پایینی داشت. اوپل یکی از اولین شرکت‌هایی بود که متوجه شد خودروها تنها برای ثروتمندان نیستند و تمام مردم باید بتوانند از آن استفاده کنند.

 

اوپل

 

تا سال ۱۹۲۸ اوپل توانسته بود ۳۷.۵٪ از بازار خودروی آلمان را در دست بگیرد و بزرگ‌ترین صادرکننده خودروی آلمان شود. در همین سال‌ها بود که این شرکت اولین خودروی هشت سیلندر خود را با نام Regent وارد بازار کرد. خودروهای RAK 1  و RAK 2 که از موتورهای جت استفاده می‌کردند نیز توانستند رکوردهای مختلف سرعت را جابجا کنند.

 

اوپل

اوپل

 

اوج گرفتن اوپل در کنار جنرال موتورز

در سال ۱۹۲۹ شرکت جنرال موتورز با توجه به خط تولید مدرن اوپل، هشتاد درصد سهام این شرکت را خرید. آن‌ها در سال ۱۹۳۱ بقیه سهام شرکت را نیز خریدند و اوپل کاملا تبدیل به یکی از زیرمجموعه‌های جنرال موتورز شد. در سال ۱۹۳۵ اوپل یک کارخانه دیگر نیز تاسیس کرد که به صورت انحصاری به تولید کامیون‌های سبک بلیتز (Blitz) با برند اوپل می‌پرداخت.

 

اوپل

 

اوپل در سال ۱۹۳۵ اولین شرکت آلمانی شد که سالانه بیش از ۱۰۰ هزار خودرو تولید می‌کرد. یکی از محبوب‌ترین خودروهای اوپل یعنی اوپل مدل P4 در افزایش تعداد خودروهای اوپل نقش مهمی ایفا می‌کرد. این خودرو تنها ۱۶۵۰ مارک قیمت داشت و به یک موتور ۱.۱ لیتری چهار سیلندر با ۲۳ اسب بخار مجهز بود.

همچنین اوپل اولین شرکتی بود که خودرویی با بدنه و شاسی یکپارچه تولید می‌کرد. این خودرو که اوپل المپیا نام داشت در سال ۱۹۳۵ عرضه شد.

 

اوپل

اوپل

 

در طول دهه سی اوپل رشد بسیار زیاید داشت و تا سال ۱۹۳۷ به مرز تولید سالانه ۱۳۰ هزار خودرو رسیده بود. کارخانه اوپل در روشلهایم بزرگ‌ترین کارخانه خودروسازی اروپا از نظر تعداد خودروهای تولیدی بود و در جهان نیز رتبه هفتم را داشت.

یکی دیگر از موفق‌ترین خودروهای اوپل به نام کاپیتان نیز در سال ۱۹۳۹ معرفی شد. این خودرو یک موتور شش سیلندر ۲.۵ لیتری داشت و به امکانات پیشگامانه‌ای مثل بدنه تمام فولاد، سیستم تعلیق مستقل، دفع‌کننده‌ حرکات هیدرولیک و سیستم گرمایشی آب گرم مجهز بود. تا سال ۱۹۴۰ که اوپل با آغاز جنگ جهانی دوم تولیداتش را متوقف کرد، بیش از ۲۵ هزار اوپل کاپیتان فروخته شده بود.

 

 

اوپل در جنگ جهانی دوم

با شروع جنگ جهانی رابطه اوپل با جنرال موتورز امریکا قطع شد. زمانی که مشخص شد این جنگ زمان طولانی ادامه پیدا خواهد کرد، به تدریج فعالیت‌های شرکت اوپل منحصر به تولیدات نظامی شد. کامیون‌های اوپل بلیتز و یکی از مهم‌ترین خودروهای نظامی آلمان یعنی کاتنکراد از جمله محصولات اوپل بودند که در طول جنگ تولید می‌شدند. آن‌ها همچنین قطعات تانک و هواپیما نیز تولید می‌کردند. با نزدیک شدن به پایان جنگ کارخانه‌های اوپل تخریب شده بودند و یا به دست نیروهای شوروی افتاده بودند.

 

اوپل

 

پس از جنگ جهانی: دوران بحران اوپل

گروه کوچکی از کارکنان اوپل شروع به باسازی کارخانه روشلهایم کردند. آلمان که در حال بازسازی‌های پس از جنگ بود نیاز شدیدی به خودرو به خصوص کامیون داشت و همین باعث شد دولت آمریکا اجازه بدهد اوپل بار دیگر کامیون‌های سبک تولید کند. اوپل در این زمان حتی قطعات کافی برای تولید این کامیون‌ها را نداشت و بسیاری از کارکنان آن از فقر، گرسنگی و بیماری رنج می‌بردند، اما با وجود تمام این دشواری‌ها، اوپل توانست در سال ۱۹۴۶ مجددا کلامیون‌های بلیتز را تولید کند. تا پایان سال ۱۹۴۶ آن‌ها توانسته بودند ۸۳۹ کامیون سبک تولید کنند.

گام بعدی اوپل بعد از بهبودی نسبی اوضاع، تولید مجدد خودروهای سواری بود. ابتدا آن‌ها قصد داشتند اوپل کاپیتان را مجددا تولید کنند چون موتور آن تولید می‌شد و در کامیون‌های اوپل مورد استفاده قرار می‌گرفت، اما قوانین محدود کننده پس از جنگ آلمانی‌ها را از خرید خودروهایی با موتورهای حجیم‌تر از ۱.۵ لیتر منع می‌کرد، بنابراین اوپل به سراغ تولید مجدد اوپل المپیا رفت.

سال ۱۹۴۷ اوپل با المپیا مجددا وارد بازار خوداروهای سواری شد. یک سال بعد اوپل توانست خودروی کاپیتان را نیز مجددا تولید کند. در همان سال یک تیم آمریکایی از کارخانه اوپل بازدید کرد، نتایج بررسی‌های آن‌ها نشان می‌داد که جنرال موتورز می‌تواند دوباره همکاری خومد با اوپل را از سر بگیرد ولی نگاه منفی غرب به آلمان پس از جنگ جهانی دوم باعث شد جنرال موتورز با اوپل همکاری نکند.

رییس وقت جنرال موتورز چارلز اروین ویلسون تصمیم گرفت که جنرال موتورز دو سال به صورت آزمایشی مالک اوپل شود و در صورت مطلوب بودن نتیجه دوباره مدیریت این شرکت آلمانی را به عهده بگیرد. در نهایت در سال ۱۹۴۸ جنرال موتورز مجددا کنترل این شرکت را به عهده گرفت. سال ۱۹۵۱ اوپل المپیای فیس‌لیفت شده تحت مدیریت جنرال موتورز در نمایشگاه خودروی فرانکفورت عرضه شد. اوپل در شرایطی کار خود را ادامه می‌داد که فولکس‌واگن و مرسدس بنز هر دو از آن پیشی گرفته بودند. تا سال ۱۹۵۳ اوپل توانست برای اولین بار پس از جنگ بیش از ۱۰۰ هزار خودرو تولید کند. سال ۱۹۵۴ کارخانه جدید اوپل افتتاح شد، آن‌ها بیش از ۲۴ هزار کارمند داشتند و سالانه بیش از ۱۶۷ هزار خودرو تولید می‌کردند، می‌شد گفت بالاخره اوپل سال‌های تاریک جنگ و دشواری‌های پس از جنگ را پشت سر گذاشته بود.

 

 

دشواری‌های جنرال موتورز

در دهه ۷۰ و ۸۰ میلادی جنرال موتورز تصمیم گرفت دو برند اوپل و واکسول را با یکدیگر ادغام کند. جنرال موتورز پس از این که دید شرکت فورد برندهای آلمانی و انگلیسی خود را ادغام کرده است تصمیم به انجام این کار گرفت. با ادغام این دو شرکت واکسول موظف به تولید خودرو روی پلتفرم اوپل شد. این فرآیند زمان‌بر بود ولی در نهایت در دهه ۱۹۸۰ این اتفاق افتاد و اوپل و واکسول تبدیل به یک برند شدند.

 

اوپل

 

در سال ۱۹۸۴ اوپل از اولین خودروی مجهز به توربوشارژر خود رونمایی کرد. این خودرو که اوپل رکورد ۲.۳ تی دی نام داشت در نمایشگاه ژنو معرفی شد. در دهه ۱۹۹۰، اوپل یکی از پول‌سازترین زیرشاخه‌های جنرال موتورز بود و سودی مشابه با شرکت تویوتا نصیب این شرکت می‌کرد. اوپل به قدری سودآور بود که جنرال موتورز بخشی از ضررهای مالی خود در آمریکا را با درآمد این شرکت جبران می‌کرد و از سوی دیگر سرمایه کافی برای گسترش بازار جنرال موتورز در آسیا را نیز تامین می‌کرد. متاسفانه سال ۱۹۹۹ آخرین سالی بود که اوپل توانست در آن سوددهی داشته باشد.

در طول بحرانم اقتصادی سال ۲۰۰۸، جنرال موتورز تصمیم گرفت ۵۵ درصد سهام اوپل را واگذار کند ولی این معامله هیچ وقت سر نگرفت. با افزایش فشار اقتصادی روی اوپل، آن‌ها کارخانه خود در بلژیک را تعطیل کردند.

در سال ۲۰۱۰ اوپل اعلام کرد که برای حل بحران اقتصادی، ۱۱ میلیارد یورو سرمایه جذب کرده است. بخشی از این سرمایه به تولید خودروهایی خلاق و با مصرف سوخت پایین اختصاص پیدا می‌کرد.

در سال ۲۰۱۲ اوپل اعلام کرد که به اتحاد پژو سیتروئن خواهد پیوست. جنرال موتورز ۷ درصد از سهام این گروه را خرید. طبق برنامه‌ریزی‌های جنرال موتورز، قرار بود این همکاری باعث شود هر سال ۲ میلیارد یورو از هزینه‌های تولید خودرو توسط اوپل کاسته شود ولی با شکست این برنامه، جنرال موتورز سهم خود از گروه پژو سیتروئن را فروخت. در سال ۲۰۱۶ جنرال موتورز اعلام کرد که در اروپا ۲۵۷ میلیون دلار ضرر کرده است. آن‌ها از سال ۱۹۹۹، بیش از ۲ میلیارد دلار سرمایه از دست داده بودند. با سخت‌تر شدن شرایط اقتصادی، اوپل کارخانه خود در بوخوم آلمان را نیز تعطیل کرد چرا که خودروهای تولیدی آن‌ها به فروش نمی‌رسید و این تولید بیشتر از میزان فروش اوپل شده بود.

 

اوپل

اوپل

 

فروش اوپل به PSA

در سال ۲۰۱۷، گروه PSA (پژو سیتروئن سابق)، برند اوپل، برند واکسول و تمام کسب و کارهای دیگر اوپل را به قیمت ۲.۲ میلیارد دلار خرید. آن‌ها در سال ۲۰۱۶، ۱.۲ میلیون دستگاه خودرو تولید کردند و درآمدی معادل ۱۸.۷ میلیارد دلار داشتند. امروزه تقریبا ۱۵۶ سال از آغاز فعالیت‌های اوپل می‌گذرد و گذر زمان و دشواری‌های مختلف اقتصادی نتوانسته مانع از فعالیت پرشور اوپل در بازار خودرو شود.

 

اوپل

 

دسته بندی مقالات

خودرو

موتور سیکلت

ماشین ‌آلات سنگین