لطفا منتظر بمانید...

زمان تقریبی مطالعه مقاله :6 دقيقه

آئودی (Audi) | تاریخچه کامل برند به همراه معرفی محصولات

 

امروزه آئودی یکی از شناخته‌ شده‌ترین تولید کننده‌های خودروهای لوکس در جهان است، اما آئودی هم مثل بسیاری از خودروسازان دیگر تاریخچه‌ای پر از فراز و نشیب دارد. در ادامه به تاریخچه کامل این برند و معرفی محصولات آن می پردازیم.

 

از تاسیس تا رسیدن به نام «آئودی»

آئودی در سال ۱۸۸۵ با تاسیس شرکتی به نام Wanderer Company آغاز به کار کرد، شرکتی که بعدا به یکی از زیرشاخه‌های اصلی آئودی تبدیل شد. در سال ۱۸۹۹ «آگوست هورش» شرکتی به نام A. Horch & Cie  در شهر کلن آلمان تاسیس کرد و در سال ۱۹۰۴ هم شرکتی به نام August Horch & Cie. Motowagenwerke AG تاسیس کرد.

 

آئودی

 

در سال ۱۹۰۹ هورش از این شرکت جدا شد و شرکت دیگری با نام August Horch Authomobilewerke GmbH تاسیس کرد. شرکت قبلی از تشابه اسمی این دو شرکت ناراضی بود و کار به دادگاه کشید.

 

آئودی

 

دادگاه به هورش دستور داد که نام شرکت جدیدش را تغییر دهد. هورش یعنی گوش دادن و آئودی کلمه‌ای لاتین به همین معناست. اینطور بود که در سال ۱۹۱۰ رسما هورش نام شرکت خود را به Audi Automobilwerke GmbH Zwickau تغییر داد. در سال ۱۹۱۵ یک بار دیگر نام این شرکت به Audiwerke AG Zwickau تغییر کرد، زویکا شهری بود که این شرکت در آن تاسیس شده بود.

 

آئودی

 

 

اولین ماشین‌های آئودی

 

آئودی

 

 اولین ماشینی که آئودی تولید کرد آئودی تیپ ای فیتون (Audi 1022 hp Type A Phaeton) بود که در سال ۱۹۱۰ ساخته شد. در همان سال آئودی تیپ بی این خودرو را هم عرضه کرد. هر دوی این خودروها محبوبیت زیادی پیدا کردند و در مسابقات اتوموبیل‌رانی موفقیت‌های زیادی کسب کردند. با مدیریت هورش، تیم آئودی سه بار پیاپی در مسابقات مجارستان آلپاین پیروز شدند.

 

خداحافظی آئودی با آگوست هورش

آگوست هورش در سال ۱۹۲۰ به عنوان یک مقام رده بالای وزارت حمل و نقل آلمان انتخاب شد و از آئودی جدا شد. در همین مدت اندک او توانسته بود نام آئودی را به عنوان یک سازنده خودرو مطرح کند.

 

لوگوی معروف آئودی

لوگوی معروف آئودی که متشکل از چهار حلقه در هم آمیخته است تا سال ۱۹۲۸ مورد استفاده قرار نمی‌گرفت. در سال ۱۹۲۸ و پس از ادغام شدن چهار شرکت خودروسازی با یکدیگر این لوگو که نماد این چهار شرکت بود طراحی شد.

مهندسی به نام یورگن راسموسن اکثریت سهام آئودی را خرید. آئودی با شرکت DKW که راسموسن مالک آن بود ادغام شد و مدت کوتاهی پس از آن واندرر و همینطور رقیب قدیمی آئودی یعنی شرکت هورش نیز به این مجموعه اضافه شد و همین منجر به تولد لوگوی آئودی شد: چهار حلقه به نشانه چهار خودروسازی مختلف که حالا یکپارچه شده بودند.

جالب است بدانید کمیته جهانی المپیک در سال ۱۹۹۵ از آئودی به دلیل شباهت لوگوی آن‌ها به حلقه‌های المپیک شکایت کرد، هرچند دادگاه شکایت آنان را نپذیرفت و آئودی اجازه پیدا کرد استفاده از لوگوی چهار حلقه‌ای خود را ادامه دهد.

 

 

آئودی در طول جنگ جهانی دوم

برای آئودی فناوری مهم‌ترین تکیه‌گاه برای پیشرفت بود. آن‌ها با عرضه Audi Front تبدیل به اولین تولید کننده خودروی اروپایی شدند که از موتورهای شش سیلندر استفاده می‌کند. با شروع جنگ جهانی دوم آئودی هم مثل بسیاری از خودروسازان آلمانی موظف به تولید وسایل نقلیه جنگی برای آلمان نازی شد، همین باعث شد کارخانه‌های آئودی هدف بمباران متفقین قرار بگیرد، آئودی هم مثل بقیه خودروسازان آلمانی در طول جنگ جهانی دوم آسیب‌های شدیدی دید.

 

آئودی

 

پس از جنگ هم آئودی به دلیل واقع شدن در شرق آلمان تحت کنترل شوروی سابق درآمد، ارتش شوروی هم دستور ملغی شدن شرکت آئودی را صادر کرد. مدیران آئودی هر آن‌چه برایشان باقی مانده بود را به آلمان غربی منتقل کردند و در باواریا شروع به تولید قطعات یدکی کردند. بخش‌های باقیمانده در خاک آلمان شرقی در سال ۱۹۴۹ مجددا شروع به فعالیت کردند و خودروی معروف ترابانت را تولید کردند. تولید این خودرو تا سال ۱۹۹۱ در آلمان ادامه پیدا کرد و بیش از ۳.۷ میلیون از این خودرو تولید شد.

 

آئودی: از دایملر-بنز تا فولکس‌واگن

آئودی در سال ۱۹۴۹ مجددا فعالیت خود را با نام Auto Union آغاز کرد اما فضایی برای تولید انبوه خودرو نداشت. ده سال طول کشید تا دایملر-بنز این شرکت را در سال ۱۹۵۹ بخرد. اما خودروهای کوچکی که آئودی آن زمان تولید می‌کرد مناسب بازار دایملر بنز و مشتریان آن نبودند.

 

آئودی

 

دایملر بنز سهام اکثریت آئودی را در سال ۱۹۶۴ خرید و در سال ۱۹۶۵ آئودی یک بار دیگر با نام اصلی خود آغاز به کار کرد. فولکس‌واگن ابتدا قصد داشت از ظرفیت آئودی برای تولید خودروهای برند خود استفاده کند بنابراین مهندسین آئودی مخفیانه آئودی ۱۰۰ (Audi 100) را تولید کردند. در کمال خوش‌اقبالی مدیریت وقت فولکس‌واگن از این طراحی بسیار راضی بود و دستور تولید آن را صادر کرد. در سال ۱۹۷۲ اولین نسل از آئودی ۸۰ (Audi 80) تولید شد و آئودی یک بار دیگر رسما و با نام اصلی خود وارد بازار شد.

 

آئودی

 

بحران شتاب‌گیری ‌ناخواسته

در سال ۱۹۸۶ برنامه تلویزیونی شصت دقیقه در آمریکا گزارشی تهیه کرد که نشان می‌داد شش نفر از شرکت آئودی بخاطر خودروی آئودی ۵۰۰۰ (Audi 5000) شکایت کرده‌اند. آن‌ها مدعی بودند این خودرو نقص فنی دارد و ناخواسته شتاب می‌گیرد و باعث مرگ ۶ نفر شده است.

 

آئودی

 

اگرچه تحقیقات نشان دادند که سیستم ثبات آئودی ایرادات جزئی دارند، اما خیلی زود آشکار شد که این گزارش برنامه شصت دقیقه قلابی بوده و آن‌ها برای جذب بیننده گزارش را جعل کرده‌اند.

تحقیقات اداره ایمنی ترافیک بزرگ‌راه‌های آمریکا در تحقیق خود نشان داد که آئودی مشکلی جزئی داشته است و تصادف‌ها به دلیل خطای راننده رخ‌ داده‌اند. با این وجود آئودی مدت زیادی درگیر این اتهامات بود و از نظر روابط عمومی ضربه بسیار سنگینی خورد.

آن‌ها در سال ۲۰۱۵ سالانه ۲ میلیون دستگاه خودرو تولید می‌کردند و بیش از ۵۰ میلیارد یورو سود داشتند.

 

همچنین بخوانید:  آئودی A6 سدان لوکس تر از قبل

 

آئودی در عصر جدید

سر لوحه کار آئودی همچنان خلاقیت در فناوری است. آن‌ها اولین خودروی اسپرت کوپه دو دیفرانسیل جهان یعنی آئودی کواترو (Audi Quattro) را تولید کردند. آئودی در راستای وارد شدن به بازار خودروهای مدرن لوکس نام خود را به آئودی ای‌جی (Audi AG) تغییر دادند. آن‌ها با همین سیاست در سال ۱۹۸۷ آئودی ۹۰ (Audi 90) را طراحی و عرضه کردند. آئودی پس از این با دیگر خودروسازان لوکس مثل مرسدس بنز و بی‌ام‌و وارد رقابت شد.

 

آئودی

 

آئودی با فرا رسیدن سال ۲۰۰۰ به پیشرفت ادامه داد و فروشش بالاتر رفت. سال ۲۰۱۱ آئودی رکورد فروش خود را شکست. آن‌ها در هفت کشور مختلف کارخانه‌های تولیدی دارند.

در سال ۲۰۱۵ با آشکار شدن تقلب فولکس‌واگن در اعلام نرخ آلایندگی، پای آئودی نیز به این بحران باز شد. آئودی تایید کرد که درباره میزان آلایندگی دوازده مدل از خودروهای خود اطلاعات جعلی ارائه کرده است، اما حتی این بحران فولکس‌واگن نیز نتوانست مانع از رشد فروش آئودی شود.

 

آئودی

آئودی

آئودی

آئودی

آئودی

 

آئودی امروزه همچنان در فناوری پیشگام است و از بهترین‌های کلاس خودروهای لوکس محسوب می‌شود. فناوری‌های نوآورانه‌ای مثل فناوری دیزل، بدنه‌های آلومینیومی و مدل‌های SUV برجسته باعث شدند آئودی بار دیگر در بازار آمریکا محبوب شود. آن‌ها اعلام کرده‌اند که بزودی ۵۰ درصد تولیدات آن‌ها شاسی‌بلند خواهد بود.

 

دسته بندی مقالات

خودرو

موتور سیکلت

ماشین ‌آلات سنگین