لطفا منتظر بمانید...

زمان تقریبی مطالعه مقاله :6 دقيقه

نیسان (Nissan) | تاریخچه کامل برند به همراه معرفی محصولات

 

در این مقاله به معرفی خودروسازی نیسان و بررسی محصولات آن پرداخته ایم.

 

بنیان‌گذاری نیسان

نیسان که امروز تحت عنوان نیسان-رنو-میتسوبیشی برترین خودروساز جهان است و توانسته از فولکس‌واگن و تویوتا هم پیشی بگیرد، اولین بار در سال ۱۹۱۱ فعالیت خود را تحت عنوان شرکت خودروهای موتوری کوایشینشا (Kwaishinsha Motor Car Works) آغاز به کار کرد. شرکتی که توسط ماسوجیرو هاشیموتو بنیان گذاری شده بود.

 

نیسان

نیسان

 

نیسان که اولین شرکت ژاپنی خودروسازی بود، اولین خودروی خود را با نام دات (DAT) عرضه کرد. نام این شرکت یک بار در سال ۱۹۱۸ به شرکت خودروهای موتوری کایشینشا (Kaishinsha Motorcar Co., Ltd) و یک بار دیگر هم در سال ۱۹۲۵ به دات جیوشا و همکاران (DAT Jidosha & Co., Ltd) تغییر یافت.

دات موتورز علاوه بر خودروهای سواری دات و داتسون (Datsun)، کامیون نیز تولید می‌کرد. در آن زمان کسی در ژاپن به خرید خودرو فکر نمی‌کرد برای همین کامیون تبدیل به محصول اصلی این شرکت شده بود، بخش زیادی از زمان این کارخانه نیز صرف بازسازی‌های پس از زلزله ۱۹۲۳ کانتو شد. همزمان یک شرکت دیگر به اسم جیتسویو جیدوشا (Jitsuyo Jidosha Co., Ltd.) مشغول به تولید کامیون‌های کوچک با استفاده از قطعات آمریکایی بود.

 

 

با آغاز جنگ جهانی اول فعالیت تجاری این کارخانه‌ها تعطیل شد و آن‌ها در اختیار دولت ژاپن قرار گرفتند تا به تلاش‌های ژاپن در جنگ جهانی اول کمک کنند.

سال ۱۹۲۶ این دو شرکت با یکدیگر ادغام شدند و شروع به تولید ماشین‌های سبک و کامیون تحت عنوان برند لیلا (Lila) کردند. در سال ۱۹۳۱ داتسون تیپ ۱۱ معرفی شد. اواخر سال ۱۹۳۳ بود که گروه صنعتی نیسان (Nissan Group Zaibatsu) کنترل دات موتورز را به عهده گرفت و نام آن را به Jidosha-Seizo Co., Ltd. تغییر داد.

 

استفاده از نام نیسان برای اولین بار

در سال ۱۹۲۸ یوشیسوکه آیکاوا یک شرکت هولدینگ به نام نیهون سانگیو (Nihon Sangyo) تاسیس کرد. در دهه ۱۹۳۰ میلادی کلمه نیسان (دو حرف اول نیهون و سه حرف اول سانگیو) در بورس توکیو به کار رفت.

 

نیسان

 

نیسان مجموعه‌ای از شرکت‌ها مثل ریخته‌گری توباتا و هیتاچی (Hitachi) را در اختیار داشت و همینطور در عرصه ذوب فلزات و تولید قطعات خودرو هم فعال بود هرچند تا سال ۱۹۳۳ آیکاوا به دنبال ورود به عرصه ساخت اتوموبیل نبود. سال ۱۹۳۱ دات جیدوشا سیزو با ریخته‌گری توباتا ادغام شد، توباتا بخشی از نیسان بود بنابراین می‌توان این را لحظه ورود نیسان به عرصه خودروسازی دانست.

 

نیسان

 

آغاز به کار نیسان موتور

در سال ۱۹۳۴ آیکاوا بخش‌های تولید قطعات خودرو در ریخته‌گری توباتا را به عنوان یک بخش مستقل و یک زیرمجموعه جدید با نام نیسان موتور (Nissan Motor Co., Ltd) راه‌اندازی کرد. سهام‌داران این شرکت نگران آینده خودروسازی در ژاپن بودند اما آیکاوا که می‌دانست چه فرصت طلایی نصیبش شده تمام سهام آن‌ها را خرید. اینجا بود که رسما نیسان موتور به مالکیت نیهون سانگیو و هیتاچی درآمد. در سال ۱۹۳۵ کارخانه این شرکت واقع در یوکوهاما افتتاح شد و ۴۴ خودروی داتسون تولید و به آسیا و آمریکای جنوبی صادر شد.

 

این کارخانه اولین کارخانه‌ای بود که از یک سیستم مونتاژ یکپارچه استفاده می‌کرد. نیسان برای ارتش امپراطوری ژاپن کامیون، هواپیما و موتور تولید می‌کرد. بار دیگر نام این شرکت عوض شد و این بار به توسعه صنایع سنگین مانچوریا نام گرفت (Manchuria Heavy Industries Developing Co.) تغییر کرد. در نهایت در سال ۱۹۴۴ و پس از انتقال دفتر اصلی این شرکت به توکیو، بار دیگر نام آن به صنایع سنگین نیسان تغییر پیدا کرد.

 

همکاری با آستین موتور

در سال ۱۹۵۲ نیسان با شرکت خودروسازی انگلیسی آستین تواافقی امضا کرد که طی آن نیسان باید ۲۰۰۰ آستین مونتاژ می‌کرد و در ژاپن می‌فروخت. این قرارداد از نیسان میخواست که ظرف سه سال تمام قطعات خودروی آستین در خاک ژاپن تولید شود، نیسان به سادگی موفق به این کار شد و هفت سال برای آستین ماشین تولید می‌کرد.

در سال ۱۹۵۵ نیسان از آستین ای ۵۰ (Austin A50) رونمایی کرد که موتور کاملا جدیدی داشت. بین سال‌های ۱۹۵۳ و ۱۹۵۹ نیسان نزدیک به ۲۱ هزار ماشین آستین تولید کرد. نیسان از فناوری آستین برای تولید موتورهای منحصر به فرد خود استفاده کرد که با موتورهای او اچ سی مرسدس بنز رقابت می‌کرد.

خودروی داتسون ۵۱۰ توانست نام نیسان را در جهان مطرح کند و مدل نیسان ۲۴۰ زد (Nissan 240Z) به قدری محبوب شد که نیسان را به یک سازنده خودروی کلاس جهانی تبدیل کرد.

 

 

نیسان در دهه‌های ۷۰ و ۸۰ میلادی

با افزایش قیمت بیمه و سوخت پس از بحران نفتی ۱۹۷۳، نیسان متوجه شد که بازار آمریکا نیاز به خودروهای کوچک‌تر و کم‌مصرف‌تری دارد. داتسون تا سال ۱۹۷۳ یک میلیون خودرو به آمریکا صادر کرده بود و بزرگ‌ترین صادرکننده خودرو به آمریکا بود.

به دلیل وضع مالیات‌های سنگین روی خودروهای وارداتی نیسان تصمیم گرفت در آمریکا کارخانه‌ای برای تولید خودرو تاسیس کند. نتیجه این تلاش تاسیس شرکتی به نام شرکت تولید موتور نیسان در سال ۱۹۸۰ بود.

 

نیسان

نیسان

 

با موفقیت برند آکورا که در اختیار هوندا بود، نیسان هم بخش خودروهای لوکس خود به اسم اینفینیتی را تاسیس کرد (Infinity). در طول دهه نود نیسان با عرضه خودروهایی مثل سنترا، آلتیما و ماکسیما در بازار آمریکا حضور داشت.

 

مشکلات مالی، همکاری با رنو و برنامه احیای نیسان

در سال ۱۹۹۹ نیسان با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کرد و برای جلوگیری از ورشکستگی ناچار شد با رنو قرارداد همکاری امضا کند. رنو طبق این قرارداد کارلوس گوسن را به عنوان مدیر اجرایی ارشد نیسان معرفی کرد و گوسن از برنامه‌ای به اسم طرح احیای نیسان رونمایی کرد.

طرحی که از موفق‌ترین استراتژی‌های تاریخ خودروسازی جهان بود. موفقیت نیسان پس از این طرح به قدری بود که باعث تقویت اقتصاد کل کشور ژاپن شد.

 

 

نیسان امروز

نیسان-رنو توانستند در سال ۲۰۱۷ از تویوتا و فولکس واگن در فروش خودرو پیشی بگیرند. این شرکت در نیمه اول سال ۲۰۱۷ بیش از پنج میلیون و دویست هزار دستگاه خودرو به فروش رسانده است. چیزی که باعث این رشد شگفت‌آور شد اضافه شدن میتسوبیشی به مجموعه نیسان-رنو بود.

 

نیسان

 

این گروه توانستند با فروش نزدیک به ۵۰۰ هزار دستگاه خودروی هیبریدی، تبدیل به پرفروش‌ترین برند در زمینه خودروهای هیبریدی شوند. دو ماشین رنو زوئی (Renault Zoe) و نیسان لیف (Nissan Leaf) در کنار میتسوبیشی اوتلندر (Mitsubishi Outlander) محبوب‌ترین خودروهای هیبریدی در بازار اروپا هستند.

 

 

نیسان

نیسان

نیسان

نیسان

نیسان

نیسان

نیسان

نیسان

نیسان

نیسان

 

نیسان در ایران

نیسان از اواسط دهه ۹۰ میلادی وارد بازار ایران شد. پارس‌خودرو اولین شرکتی بود که خودروهای نیسان را در ایران مونتاژ می‌کرد.

اولین نیسان تولید شده در ایران نیسان پاترول بود. نیسان رونیز، نیسان ماکسیما، نیسان پیکاپ، نیسان مورانو، نیسان قشقایی، نیسان تیانا، نیسان جوک و نیسان ایکس تریل از جمله مدل‌های نیسان هستند که از طریق نمایندگی‌های رسمی به فروش می‌رسند. از همان ابتدا نیسان شاسی بلند یکی از خودروهای محبوب ایرانیان بود که امروز هم همین روند در کشور ادامه دارد. نمایندگی نیسان در ایران به عهده شرکت «جهان نوین آریا» قرار دارد.

 

نیسان

نیسان

 

دسته بندی مقالات

خودرو

موتور سیکلت

ماشین ‌آلات سنگین