لطفا منتظر بمانید...

زمان تقریبی مطالعه مقاله :5 دقيقه

بوگاتی (Bugatti) | تاریخچه بوگاتی به همراه معرفی محصولات

 

در این مقاله به تاریخچه کامل خودروسازی معروف بوگاتی و بررسی محصولات آن پرداخته ایم.

 

بوگاتی

 

بوگاتی (با نام اصلی Automobiles Ettore Bugatti) در سال ۱۹۰۹ در مولشایم آلمان تاسیس شد. بنیان‌گذار این شرکت اتوره بوگاتی (Ettore Bugatti) ایتالیایی‌تبار بود. خودروهای بوگاتی عملکرد بالایی داشتند و بخاطر زیبایی طراحی و دقتی که در ساخت آن‌ها به کار رفته بود مشهور بودند.

 

بوگاتی در طول جنگ جهانی اول

در طول جنگ بوگاتی در میلان و پاریس و به دور از کارخانه خود زندگی می‌کرد اما به محض پایان درگیری‌ها دوباره به مولشایم بازگشت. در همین زمان مطابق توافق‌نامه ورسای ایالت آلزاس آلمان که شهر مولشایم در آن قرار داشت بخشی از خاک فرانسه شد. چهار ماه بعد در سال ۱۹۱۹ بوگاتی در آخرین لحظات توانست سه خودرو به پانزدهمین نمایشگاه خودروی پاریس به نمایش بگذارد: بوگاتی تیپ ۱۳ (Type 13)، بوگاتی تیپ ۲۲ (Type 22) و بوگاتی تیپ ۲۳ (Type 23).

 

بوگاتی

بوگاتی

بوگاتی

 

قهرمانی‌های پیاپی بوگاتی

بوگاتی در سال‌های اول مسابقات گرند پریکس موفقیت‌های زیادی کسب کرد. در سال ۱۹۲۹ یک نفر با راندن بوگاتی برنده اولین گرند پریکس موناکو شد. آن‌ها دوبار هم در مسابقات ۲۴ ساعته لمان هم قهرمان شدند. خودروهای بوگاتی از موفق‌ترین خودروهای مسابقه‌اتی بودند.

 

بوگاتی

بوگاتی

 

بوگاتی تیپ ۱۰ (Type 10) در اولین حضورش در مسابقات رتبه‌های اول تا چهارم را به خود اختصاص داد. بوگاتی تیپ ۳۵ (Bugatti Type 35) یکی از موفق‌ترین خودروهای تاریخ مسابقات اتوموبیل‌رانی است. این خودرو که بیش از ۲۰۰۰ قهرمانی کسب کرد توسط یک مهندس ارشد و راننده مسابقات اتوموبیل‌رانی به اسم ژان شاساین طراحی شده بود. بوگاتی بین سال‌های ۱۹۲۵ تا ۱۹۲۹ چهار قهرمانی پیاپی در مسابقات تارگا فلوریو کسب کرد. لوییس شیرون راننده مشهور اهل موناکو بارها با خودروهای بوگاتی به قهرمانی رسید و به همین علت نام او روی بوگاتی شیرون (Bugatti Chiron) گذاشته شد.

 

بوگاتی

 

 

از اتوموبیل تا قطار

در سال ۱۹۳۰ اتوره بوگاتی به امید شکست دادن آلمانی‌ها در مسابقات هوانوردی هواپیمایی به اسم «بوگاتی ۱۰۰پی (Bugatti 100P)» طراحی کرد که البته هیچ گاه پرواز نکرد.

 

بوگاتی

 

اتوره بوگاتی یک قطار پرسرعت هم طراحی کرد که در سال ۱۹۳۳ در نزدیکی کارخانه بوگاتی مورد آزمایش قرار گرفت. این طراحی یکی از اولین قطارهای مدرن پرسرعت بود و پیش از آن تقریبا همه قطارها لوکوموتیوهای بخار غول‌پیکر و سنگین داشتند.

 

تراژدی‌های پیاپی و افول بوگاتی

در سال ۱۹۳۹ مرگ فرزند اتوره بوگاتی، به نام «ژان بوگاتی» شروعی بر پایان بوگاتی بود. او در حالی مرد که سعی داشت یک بوگاتی تیپ ۵۷ (Bugatti Type 57) را آزمایش کند.

 

بوگاتی

بوگاتی

 

طولی نکشید که جنگ جهانی دوم آغاز شد و کارخانه بوگاتی در مولشایم نابود شد. بوگاتی سعی کرد کارخانه دیگری در شمال غرب فرانسه تاسیس کند. این شرکت مجموعه‌ای جدید از خودرو طراحی کرد که شامل ماشین جاده‌ای تیپ ۷۳ و ۷۳سی (Bugatti Type 73  و Type 73C) می‌شد اما در نهایت تنها ۵ خودروی تیپ ۷۳ به تولید رسید.

بوگاتی پیش از اتمام طراحی یک خودرو با موتور 375 سی‌سی درگذشت و پس از آن شرکت بوگاتی هم رو به افول رفت. این شرکت در سال ۱۹۵۲ برای آخرین بار در نمایشگاه اتوموبیل پاریس شرکت کرد. در همین سال بود که پس از افت شدید، بخش تولید خودروی بوگاتی رسما تعطیل شد.

 

 

تلاش برای بازگشت

 

بوگاتی

 

اواسط دهه ۵۰ رولاند بوگاتی یکی از فرزندان اتوره بوگاتی تلاش کرد با طراحی یک خودروی مسابقه‌ای یعنی بوگاتی تیپ ۲۵۱ (Bugatti Type 251) این شرکت را احیا کند اما عملکرد این خودرو مطلوب نبود و تلاش‌ها برای تولید مجدد اتوموبیل با شکست مواجه شد.

در دهه ۱۹۶۰ طراح معروف خودرو ویرجیل اکسنر سعی کرد یک خودروی مفهومی با استفاده از شاسی بوگاتی تیپ ۱۰۱ (Type 101)، خودروی جدیدی تولید کند و این شرکت را احیا کند. نمونه آزمایشی این ماشین در نمایشگاه خودروی تورین در سال ۱۹۶۵ به نمایش درآمد اما اکسنر نتوانست سرمایه‌ای برای تولید آن جذاب کند. بوگاتی در این مدت به ساخت قطعات هواپیما ادامه داد و به شرکت هیسپانو سویزا (Hispano-Suiza) فروخته شد. شرکت اسنیکما (سفران فعلی) که یک تولید کننده قطعات هواپیما بود بوگاتی را خرید و با شرکت دیگر خود مسیر (Messier) ترکیب کرد.

 

بازگشت دوباره بوگاتی

در سال ۱۹۸۷ کارآفرین ایتالیایی رومانو آرتیولی برند بوگاتی را خرید و فعالیت این شرکت مجددا آغاز شد. او یک کارخانه جدید در کامپوجالیانوی ایتالیا ساخت. این کارخانه در سال ۱۹۹۰ شروع به کار کرد و تولید اولین خودروی جدید در دستور کار آن‌ها قرار گرفت. پائولو استانتزانی و مارچلو گاندینی (طراحان لامبورگیری میورا و لامبورگینی کونتاش) اولین خودروی نسل جدید بوگاتی یعنی بوگاتی ای‌بی‌۱۰۰ (Bugatti EB110) بود.

 

بوگاتی

 

مایکل شوماخر راننده معروف فرمول وان یکی از معروف‌ترین خریداران بوگاتی‌ ای‌بی۱۱۰ بود. زمانی که این خودرو آماده عرضه در بازارهای آمریکا و اروپا با بحران اقتصادی مصادف شد و همین شرایط بد اقتصادی باعث شکست دوباره بوگاتی و تعطیلی فعالیت‌های آن در سال ۱۹۹۵ شد.

 

 

فولکس‌واگن (Volkswagen) در سال ۱۹۹۸ حق تولید خودرو با نشان بوگاتی را به دست آورد. پیش از این آن‌ها لامبورگینی را از طریق زیرمجموعه خود یعنی آئودی خریده بودند و مالک برندهای رولزرویس و بنتلی بودند.

در سال ۲۰۰۰ فولکس‌واگن رسما خبر از تاسیس شرکتی با نام Bugatti Automobili S.p.A داد. مالکیت کارخانه اصلی بوگاتی هنوز با شرکت اسنیکما بود و به همین دلیل فولکس‌واگن کارخانه جدیدی برای تولید بوگاتی تاسیس کرد.

 

بوگاتی

 

بوگاتی بعد از سال ۹۸ از چند مدل خودروی مفهومی (مثل EB 118، EB 218 و 18/3 Chiron) رونمایی کرد. اولین خودروی بوگاتی که بعد از احیا رسما تولید شد، بوگاتی ویرون ۱۶.۴ (Bugatti Veyron 16.4) بود. یک خودروی سوپراسپرت که تبدیل به سریع‌ترین خودرو در زمان خود شد. بوگاتی آخرین ویرون خود را در سال ۲۰۱۵ تولید کرد و پس از آن از جانشین ویرون یعنی بوگاتی شیرون (Bugatti Chiron) رونمایی کرد. این خودرو ۲.۴ میلیون یورو قیمت دارد و می‌تواند تا ۴۲۰ کیلومتر بر ساعت سرعت بگیرد و سرعت شتاب آن از صفر تا ۱۰۰ کیلومتر ۲.۵ ثانیه است.

بوگاتی

بوگاتی

 

بوگاتی در سال ۲۰۱۷ تنها ۷۰ دستگاه شیرون فروخته است و همچنان این برند به عنوان یک خودروی سوپرلوکس تنها برای قشر کوچکی از ثروتمندان مناسب است.

 

بوگاتی

بوگاتی

 

دسته بندی مقالات

خودرو

موتور سیکلت

ماشین ‌آلات سنگین