لطفا منتظر بمانید...

زمان تقریبی مطالعه مقاله :5 دقيقه

مازراتی (Miserati) | تاریخچه کامل برند به همراه معرفی محصولات

 

ایتالیایی‌ها استاد کسب و کارهای خانوادگی هستند و شرکت خودروسازی مازراتی (Maserati) نیز از این قاعده مستثنی نیست. مازراتی در سال ۱۹۱۴ و در شهر بولونیای ایتالیا توسط برادران مازراتی آلفیری، بیندو، کارلو، التوره، ارنستو و ماریو بنیان‌گذاری شد برادران مازراتی هر یک به نوعی در صنعت خودرو و مسابقات اتوموبیل رانی حضور داشتند.

مازراتی خیلی زود شروع به تولید خودروهای مسابقاتی کرد. سه نفر از برادران مازراتی برای شرکت دیاتو (Diatto) خودروهای مسابقه‌ای می‌ساختند و بعد از تعطیلی این کارخانه در سال ۱۹۲۶ آن‌ها تصمیم گرفتند خود دست به کار شوند و خودرو تولید کنند. برادران مازراتی انگار استعدادی ذاتی در طراحی خودروهای سریع داشتند چون یکی از اولین خودروهایی که ساختند با رانندگی آلفیری مازراتی قهرمان مسابقات تارگا فلوریو سال ۱۹۲۶ شد.

نشان و لوگوی مازراتی از نیزه سه شاخه نپتون، از خدایان باستانی رومی الهام گرفته شده است، مجسمه نپتون در بولونیا شهر محل تولد مازراتی هم در این طرح نقش زیادی داشت.

 

مازراتی

مازراتی

 

مازراتی به سرعت خودروهای خود را ارتقا می‌بخشید و طولی نکشید که آن‌ها به جای چهار سیلندر از شش سیلندر استفاده کردند، در نهایت به ۱۶ سیلندر هم رسیدند.

 

فروخته شدن مازراتی به اورسی

آلفیری مازراتی در سال ۱۹۳۲ درگذشت و برادرانش در کارخانه مشغول به ساخت خودرو و راندن آن‌ها در مسابقات بودند. پنج سال پس از مرگ آلفیری، دیگر برادرانش سهام شرکت را به خانواده پر نفوذ آدولفو اورسی (Adolfo Orsi) فروختند اما همچنان به کار در شرکت ادامه می‌دادند. تحت مدیریت اورسی شرکت به شهر مودنا ایتالیا منتقل شد و امروزه هم مرکز اصلی مازراتی همانجاست.

مازراتی همزمان در مسابقات اتوموبیل‌رانی پیشرفت می‌کرد و حتی از مرسدس بنز معروف نیز پیشی گرفته بود، اما این موفقیت‌ها چندان دوامی نداشت و با آغاز جنگ جهانی دوم فعالیت آن‌ها متوقف شد.

 

 

مازراتی پس از جنگ جهانی دوم

با پایان گرفتن جنگ، مازراتی با تولید سری A6 به کار خود ادامه داد، خودرویی که طبق سنت برای شرکت در مسابقات اتوموبیل‌رانی طراحی شده بود. برادران مازراتی مجبور شدند برای رقابت با فراری و آلفارومئو در مسابقات، تیمی جدید تشکیل دهند که روی موتورها و شاسی‌های جدید متمرکز می‌شد.

 

مازراتی

 

همین تیم بود که یکی از معروف‌ترین مازراتی‌های تاریخ یعنی مازراتی ای ۶ جی سی ام (Maserati A6GCM) را تولید و روانه بازار کرد. پس از حادثه‌ای در یک مسابقه در سال ۱۹۵۷ که منجر به کشته شدن آلفونسو دی پورتاگو راننده معروف شد، مازراتی از عرصه مسابقات خارج شد اما هنوز به ساخت ماشین برای رانندگان مسابقات ادامه می‌داد، همین باعث شد توجه مازراتی کم کم به خودروهای خیابانی و شهری جلب شود.

 

مازراتی

مازراتی

 

خودروهای شهری مازراتی

اولین خودرویی که با نگرش جدید مازراتی تولید شد مازراتی ۳۵۰۰ کوپه (Maserati 3500 Coupe) بود. در طول دهه شصت مازراتی مدل‌های دیگری از همین نوع خودروها وارد بازار کرد: Maserati Vignale (سال ۱۹۶۲)، Mistral کوپه (سال ۱۹۶۳)، Spyder (سال ۱۹۶۴) و Ghibli Coupe (۱۹۶۷).

 

مازراتی

مازراتی

مازراتی

مازراتی

مازراتی

 

فروخته شدن مازراتی به ستیروئن

در سال ۱۹۶۸ مازراتی به شرکت فرانسوی سیتروئن (Citroen) فروخته شد. حاصل این همکاری استفاده سیتروئن از فناوری موتورهای مازراتی و استفاده مازراتی از سیستم هیدرولیک خودروهای سیتروئن بود. در دهه ۷۰ مازراتی مدل‌هایی از جمله Bora (۱۹۷۱)، Merak و Khamsin عرضه کرد.

 

مازراتی

مازراتی

مازراتی

 

 

اولین چالش جدی مازراتی، بحران نفتی و رکورد اقتصادی

در سال ۱۹۷۳ و پس از بحران نفتی و کمبود سوخت، تقاضا برای خودروهای قدرتمند و پر مصرفی مثل مازراتی کاهش پیدا کرد. سیاست‌های ریاضتی اقتصادی دولت ایتالیا بازار داخلی را تا ۷۰ درصد کوچک‌تر کرده بود و تقریبا تمام شرکت‌های خودروسازی ایتالیایی به بحران برخوردند.

مازراتی یکی از شرکت‌هایی بود که بیشترین آسیب را دید، فروش آن‌ها پس از بحران نفتی نصف شد. با فرا رسیدن سال ۱۹۷۴ بحران شدیدتر هم شد، رکود اقتصادی به اوج خود رسیده بود و ستیروئن ورشکست شد و به پژو پیوست تا شرکت پژو-سیتروئن کار خود را آغاز کند.

مازراتی در آن سال تنها ۱۵۰ خودرو فروخت و ضرر بسیاری متحمل شد. سیتروئن تصمیم گرفت مازراتی را کاملا تعطیل کند و تمام دارایی‌‌های آن را بفروشد. با اعتراضات گسترده کارگری و تلاش‌های بسیار زیاد دولت ایتالیا (و حتی شخص وزیر صنعت وقت ایتالیا) ستیروئن از این تصمیم منصرف شد و مالکیت مازراتی در سال ۱۹۷۵ به یک هولدینگ دولتی سپرده شد و آلخاندرو دی توماسو که همزمان کنترل موتورهای بنلی را نیز در اختیار داشت، رییس و مدیرعامل مازراتی شد. در دوران دی توماسو سیاست‌های مازراتی تغییر کرد و مدل‌های کمتر ظریف با موتورهایی در قسمت جلو (به جای موتورهای میانی سنتی مازراتی) تولید شدند.

 

فیات و بازگشت مازراتی به اوج شکوه

در سال ۱۹۹۳ و با فروخته شدن مازراتی به شرکت فیات (Fiat) این شرکت دوباره جان گرفت. فیات سرمایه‌گذاری زیادی روی مازراتی کرد. مازراتی ۳۲۰۰ جی‌تی (Maserati 3200 GT) در سال ۱۹۹۹ عرضه شد.

 

مازراتی

 

 

فراری ۵۰ درصد شرکت را در اختیار داشت و تصمیم گرفت مازراتی را به یک برند خودروهای لوکس تبدیل کند. فیات در سال ۲۰۰۵ تمام سهم فراری را خرید و مالک اصلی مازراتی شد و یکی از بزرگ‌ترین و مدرن‌ترین کارخانه‌های جهان را تاسیس کرد و در اختیار مازراتی قرار داد.

 

مازراتی

مازراتی

مازراتی

مازراتی

مازراتی

 

مازراتی تحت مالکیت فیات پس از ۱۷ سال در سال ۲۰۰۷ به سوددهی رسید. محبوبترین خودروهای مازراتی در حال حاضر مازراتی کواتروپورو (Maserati Quattroporte)، مازراتی گیبلی (Maserati Ghibli)، مازراتی گرن‌توریزمو (Maserati GranTurismo)، مازراتی کراس اوور شاسی بلند لوانته (Maserati Levante) و مازراتی آلفیری هستند.

 

دسته بندی مقالات

خودرو

موتور سیکلت

ماشین ‌آلات سنگین